Wednesday, August 29

Putrajaya Jem!!

Malaysia International Fireworks Competition 2007 Putrajaya International Convention Centre will be the venue for the 1st Malaysia International Fireworks Competition. The magnificent view across the lake overlooked by the grand Seri Gemilang bridge will be the main focus for two weeks. From 18 August 2007 till 2 September 2007, Nations from Australia, Japan, Italy and Malaysia will be competing for the Merdeka trophy.

Saya pergi tengok pertandingan bunga api 25hb ari tu. best sangat. ingat 30hb ni nak pergi tengok lagi. cantik. saya ada merakamkan beberapa minit terakhir persembahan itu tetapi tidak dapat dimuatkan ke dalam blog ini. saya hanya boleh bercerita sahaja lah. kepada orang yang pernah pergi melihatnya tentu tahu bertapa cantiknya bunga2 api yang dipersembahkan.

Dan malam itu juga saya melihat satu fenomena luar biasa berlaku di putrajaya. PUTRAYAJA JEM!. nasib saya baik kerana rumah berdekatan dengan PICC. oleh itu saya hanya berjalan kaki dari rumah untuk pergi melihat persembahan tersebut. saya pergi pada pukul 9 malam. orang sudah ramai. di sekeliling pusat equestarian putrajaya saya hanya nampak kepala orang sahaja di mana2. memang ramai. apabila saya membaca akhbar keesokan harinya, ianya melaporkan lebih 100,000 orang datang melihat persembahan tersebut. semasa saya keluar pukul 9 malam kereta sudah berderet di tepi jalan sehingga ke kawasan rumah saya. cukup luar biasa sambutan orang terhadap persembahan tersebut.

kami menyelitkan diri juga di sekeliling pusat equestrian tersebut (saya pergi bersama 2 orang adik). bersebelahan kami terdapat beberapa keluarga kecil yang saya agak juga bersaudara kerana anak2 mereka memanggil pakcik dan makcik. saya rasa budak2 lah yang paling seronok malam itu. tempat saya meriah kerana ramai kanak2 bersorak apabila melihat persembahan tersebut.

paling seronok apabila di dalam perjalanan pulang. saya cukup seronok melihat putrajaya jem. sudah dekat 2 tahun saya menetap di putrajaya tetapi tidak pernah saya lihat situasi luar biasa begitu. kereta berderet2 memenuhi jalan. hampir tidak bergerak. kata kawan saya perjalanan ke kuala lumpur biasanya 30 minit, penangan persembahan bunga api punya hal 2 jam belum tentu boleh sampai ke kuala lumpur. 30hb ini ada lagi persembahan. rasa teruja untuk melihat putrajaya jem lebih dari melihat persembahan bunga api tersebut. bukan tidak biasa melihat jem. malah saya pernah tersangkut di dalam jem juga. tapi putrajaya jem adalah fenomena luar biasa kerana tidak pernah terjadi.

No comments:

Lilypie Next Birthday Ticker