Monday, December 7

Kenangan Jeti Penambang

Apa persamaan gambar di atas? huhu.. ye kami memakai tudung yang sama. beli bersama di tempat yang sama gak tau. hoho.. kat mana kami tu? kami kat tebing sungai tahan dan sungai pahang. sajer masing2 gatai datang ke tepi sungai untuk tengok sungai. bleh? huhu.. pada saya banyak kenangan sungai tu. dulu nun di seberang sungai adalah sekolah menengah saya. duk asrama tapi tiap2 bulan balik kampung saya akan naik bot untuk balik semula ke seberang sini. nostalgik betoi kan.

Inilah jeti ke sekolah menengah saya. jeti ni jugak digunakan bagi sesiapa yang nak ke taman negara ikut jalan air. tapi selalunya diorg guna jeti batu langgup. selalu kawan2 saya masa sekolah dulu nak balik taman negara naik bot kat jeti ni lah. kalau ikut jalan darat lalu kat kampung saya. tapi untuk ke seberang still kena naik bot. saya paling ingat ada beberapa org kawan sekolah penah jatuh dalam sungai ni depan mata saya. puncanya tak der orang pegang bot masa naik ke jeti. orang depan naik dengan tak sengaja tertolak bot ke tengah n kawan saya tu tak pandang bawah terus melangkah. debush..!! terus ke dalam air. sib baik pakcik bot cekap. terus terjun selamatkan kawan saya.

Aritu saya pegi ke sana dah tak banyak bot tambang untuk ke seberang. mungkin orang lebih suka guna jalan darat dari guna jalan air kot. lebih selamat. hampir 15 minit kitaorg berdiri kat tepi sungai baru nampak pak cik bot jalankan botnya. ada 2 orang penumpang. pak cik tu saya nampak pusing 4 jeti untuk ambek dan turunkan penumpang. dulu2 tambangnya tak sampai seringgit. sekarang tak tau lah baper. hajat hati teringin jugak nak ke seberang. sajer jalan2 tengok2 pekan kuala tembeling dah dah lebih 15 tahun saya tinggalkan.

Tapi sebab musim2 ujan ni kan. takut plak nak naik bot. lagipun dah lama sangat saya tak naik bot. so tak jadik aa pi. teringin nak ke seberang untuk tengok sekolah lama. jumpa auntie yang ada kedai runcit tempat kami student selalu beli barang keperluan hari bila outing hari minggu. lalu di antara lorong yang ada kedai2 kecik kat tepi jeti penambang yang jual macam2 barang2 dapur. wah kenangan betoi. nak jugak melawat sekolah lama. tapi mungkin tak naik bot kot. better ikut jalan darat. bila? entah la. saya tak penah ikut jalan darat ke sekolah tu. huhu..

No comments:

Lilypie Next Birthday Ticker