Wednesday, November 28

Mengubah kebiasaan

Saya susah nak berubah. lagi2 ubah kebiasaan saya. kalau saya tak tau nak buat sesuatu saya maleh nak ubah kebiasaan tu. lagi2 kalau benda2 tu tak penting sangat dalam hidup saya dan ada alternatif lain w/pun alternatif tu agak menyusahkan. contohnya ketuk/pecahkan kelapa. saya tak pernah pecahkan kelapa pun. ayah saya tak kasi. dia takut tangan anak dara dia ni luka kalau salah ketuk. so bila tak diajar saya tak belajar la. sampai hari ni saya tak tau nak pecahkan kelapa. kalau saya sorang kat umah. saya tak masak la benda2 yang bersantan sebab tak der org pecahkan kelapa utk saya.nak beli mesti kena marah coz umah saya banyak kelapa. selain pecahkan kelapa saya gak tak pernah kait dan kupas kelapa. bila nak belajar? tak belajar kot. kalau kat umah sewa saya beli je kelapa parut. tak pun beli je santan terus. memang aa kena kuarkan kos sket. tapi tak per. saya tak kisah sangat. bukan selalu saya masak benda2 bersantan. paling2 sebulan 1 kali je.

Kalau nak berubah saya akan berubah sendiri. saya tak kan berubah sebab benda lain. sebab tu saya tak suka orang nak ubah kebiasaan saya on the spot. kalau nak ubah apa2 kena kasitau saya awal2. saya bleh bersedia. bukan senang nak mengubah kebiasaan. kekadang tu saya risau jugak. macam mana nak ubah kebiasaan kalau dah masuk fasa hidup lain. contohnya dari bujang ke berkawen. dari zaman study ke zaman bekerja. tapi sebenarnyer dalam tak sedar saya berubah dengan sendirinyer. dulu masa study saya dah set dalam kepala yang saya tak kan kerja dengan gov. sebab kerja dengan gov kena masuk pukul 8. saya nak bangun pagi time study dulu sangat susah. sangat tak suka kalau kelas kul 8 pagi. selalu gak skip kalau tak bleh bangun. tapi sekarang dalam tak sedar saya keje ngan gov. masuk keje pukul 8 dan orang paling awal sampai opis. kekadang 7.30 saya dah ada kat opis. menarik kan. saya berubah tanpa saya sedari.baru saya sedar yang saya bleh berubah sebenarnyer. cuma tak tau bila dan bagaimana.

No comments:

Lilypie Next Birthday Ticker