Thursday, August 26

Bakal Anak2

Semalam petang antar lan balik umah dia. biasa aa kitaorg kan jiran2 so kalau sapa2 tadek kete boleh main tumpang2 je. bak kata nabi jiran dikira 40 umah kiri dan kanan umah kita. w/pun umah lan tak dikira 40 umah tapi sebab setaman kira jiran2 jugak la. eh panjang plak citer pasal lan ni.

Saya nak citer balik dari umah lan semalam saya nampak seorg pompuan (maybe maid) tengah tolak basikal seorang budak. terdetik dalam ati bebudak sekarang kan main2 semua benda moden2 je. saya dulu tak dernya. kami (ngan anak2 jiran sebaya) main permainan tradisional je. main polis sentri, main masak2, main nyorok2, main buaya, main 'milo', main baling selipar, main congkak (korek tanah bawah umah untuk buat lubang congkak. kalau sekarang takder dah aa sebab umah semua dah turun ke bawah. dah takder umah bawah) n macam2 lagi la.

Permainan dedulu sihat. kompem kuar peluh punya. tak kuar peluh tu maksudnya org tu berpenyakit la tu. kelenjar peluh tak berfungsi huhu.. bebudak sekarang saya tengok dah tak reti nak main semua tu. bebudak pompuan saya perati dah tak main masak2. kalau main pun main pakai cawan ngan pinggan plastik yang permainan tu. tu tak syok. kami dulu main pakai semua benda2 'real'. masak pakai piuk betoi. api pun pakai api betoi. masak la segala daun semua tu. kalau yang kami masak tu memang boleh makan kami makan betoi2. baru real hahaha..

Eh terpesong plak. saya nak citer apa yang terdetik dalam ati masa tengok pompuan tu tolak basikal budak tu. ni betoi2 jauh punya pikir. saya pikir anak saya nanti tak nak kasi main mainan moden tu semua. nak ajar main permainan tradisional cam saya zaman bebudak dulu. baru aa best sket kan. ada la sihat sket. ni main basikal pun org tolak mana nak kuar peluh huhu..

Tapi.. boleh ke? terpikirlah pulak bakal anak2 saya nanti dilahirkan zaman moden. kalau saya ajar main permainan tradisional nanti ngan sapa dia nak main. budak lain mana mak ayah diorg ajar main permainan tradisional. dengan itu kompom aa anak2 tak reti nak main baling selipar ngan polis sentri semua tu kan. kalau adik beradik ramai cam pasukan bola sepak bleh la. kalau 2 3 org je celah mana nak main baling seliparnya hmm..

p/s : Hidup memang 'terpaksa' ikut peredaran zaman kan.

6 comments:

syntheare said...

nanti aku suh anak aku main dgn anak ko.

crisda79 said...

bleh. tapi kena aa ajar dia main polis sentri ngan baling selipar huhu..

Cheritera Kami said...

suh anak kau main ngan anak aku....

crisda79 said...

anak ko pandai ke main polis sentri? huhu..

[z@ck] said...

tanggungjawab kita untuk dedahkan dorg dgn permainan tradisional..baju tujuh tu mmg akan kekal smpi akhir zaman kot sebab benda tu senang.kutip batu tepi jalan lepas tu main lambung.hehehe

crisda79 said...

kekal sebagai permainan je kot kalau tadek yang rajin nak ajar hehe..

Lilypie Next Birthday Ticker