Thursday, February 19

Ziarah Keluarga Angkat

Semalam pas abeh menyiasat kat klemak sajer aa menghalakan kete ke masjid tanah. konon2 nak pi melawat mak angkat kat kg sri tanjung. dulu masa study saya pernah duk ngan diorang ni buat RTD masjid tanah. dah lama beno tak datang ke rumah mak angkat saya ni. dekat 5 tahun dah. sesat2 gak aa nak mencari umahnya. dekat 5 kali buat u-turn. sampai dah give up n rasa nak balik je. setelah bersesat larat akhir saya sampai ke rumah mak angkat saya ni.

Kampung sri tanjung ni adalah salah satu homestay kat alor gajah ni. rumah diorang semua cantik2. rumah2 tradisi orang2 melaka. berbumbung tinggi. cik hajar pueh menjamu mata tengok rumah2 kat kampung sri tanjung ni. masa saya berhomestay di kampung ni dulu kampung ni tengah menang kampung tercantik kat malaysia. banyak banner2 tergantung kat pintu gerbang kampung ni. kampung ni tak der aa besar sangat. kampung pinggir pekan kata orang.

Ni aa umah mak angkat saya. cantik kan. sangat tradisi all. berdebar2 gak masa sampai umah ni. satunya takut salah umah (tapi rasa dah betoi dah). duanya takut diorang dah tak kenal ngan saya. dari jauh dah nampak mak saya berjalan ke pintu utama. lepas beri salam n nampak saya riuh mulutnya cakap "orang jauh mimpi.. datang umah kita" hehe.. perli lah tu. mentang2 a saya dah lama tak datang. pastu dia peluk saya cam tak nak lepas tu. katanya ingat saya dah lupa pada diorang. sedih plak rasa.

Dan2 tu terus dia suh cucu dia call ibu budak tu kat opis cakap saya datang. exited betoi mak saya tu. pastu bermula aa sesi penceritaan. mak saya ni kalau dapat bercerita tak bleh benti. macam2 dia citer. orang tu dah meninggal, orang tu dah kawen, orang tu dah turun pangkat. semua dia citer ngan saya. saya layan kan je lah. dalam kul 5.30 cam tu kakak ngan abang angkat saya balik. lagi sekali kena perli cakap orang jauh mimpi.

Lepas berborak bagai nak rak dalam 6.30 cam tu saya bertolak aa balik. kak ani ngan abg man suh saya tido umah diorang. alahai tak dapat aa. saya keje. alhamdulilah satu family tu sihat walafiat. insyallah ada masa nanti saya lawat aa diorang lagi.

p/s:
Saya suh mak carikan jodoh
mak tanya kalau inspektor polis masuk minang nak terima ke? (abg man keje polis)
kata saya : ada ke?
semua pakat gelak hehe..

No comments:

Lilypie Next Birthday Ticker