Wednesday, July 8

Jom Main Masak2

Arini kita main masak2 nak? selalu tgk org je buat citer masak2 kat dalam blog kan. arini saya aa plak nak buat. kali ni saya nak citer pasal masak lemak rebung. feberet saya ni. rebung ni saya beli masa kat cameron aritu. beli 4 ketul. ira ambek 3. saya satu je. tu pun duk ulang 2 kali masak. banyak seh!. so mari2 saya kasi resepi sket.

1. dah tentu2 rebung aa kan. kalau buh jantung pisang tak der aa namanya masak lemak rebung. huhu..
2. 4 bijik cili api. nak pedas buh aa banyak sket ye puan2..
3. 2 ulas bawang merah
4. sejemput ikan bilis
5. suku bijik santan kelapa. tak bleh makan lemak banyak2 kang gumuk!
6. secubit serbuk kunyit. kasi kaler sket. nak buh sirap pun bleh. kang merah aa gulai korang. huhu..
6. garam dan perasa. kang tak der rasa plak masakan korang.

Cara2 memasak nya paling senang di dunia lah. memula tumbuk cili api. dah lumat tumbuk plak ikan bilis ngan bawang merah. pastu bahan2 tumbukan tu campak je dalam piuk. buh santan dalam piuk tu. pastu campak plak rebung. buh kunyit. dah mengelegak buh plak garam ngan perasa. siap!

Tada.. mempersembahkan..

Rasa dia.. huh! terbaek wok.. haha.. cam mak masak.. kagum plak ngan diri sendiri.. huhu..

6 comments:

syntheare said...

ermm...nampak sedap tapi presentation x cantik sebab pinggan xlawa hahahaaa...

crisda79 said...

haha.. tu mangkuk ayun je aku guna..

Neezam said...

pasei pa tadak plak cerita bab sakit prut lepas makan tu..? hehe

crisda79 said...

itu minggu lepas. yang ni rebung lain plak.. tak sakit perut pun makan..hehe..

elcynthia 엘신티아 said...

ya.. resipi kita serupa pula tu. tapi aku guna susu sejat untuk ganti santan. kurang lemak...hahaha

crisda79 said...

jaga kesihatan nampak.. tak yah elcy.. ko kan dah kurus.. haha..

Lilypie Next Birthday Ticker