Thursday, March 12

Kenangan Ambek Result SPM

Arini result SPM ngan STAM kuar. sonoknya tengok adik2 ambek result kat dalam berita tadi. ada yang dapat 20A tahun ni. tetiba teringat masa saya ambek result SPM 12 tahun lepas. adeh! dah 12 tahun saya tinggalkan sekolah rupanya. apa perasaan time tu? tak der perasaan apa2 pun. tak tau aa. pada saya masa tu SPM hanya peksa biasa je. bila tanya mak apa dia rasa dia senyum je. so saya tak penah rasa berdebar cam orang lain bila nak ambek result. tido lena, mandi pun basah. hehe..

Tapi bila TV umum result dah kuar saya rasa excited nak pi ambek. excited nak pi sekolah, jumpa kawan2 n cikgu2. yelah lebih 4 bulan saya tak ke sekolah. duk aa terperap kat umah tu. so rasa aa excited nak pi sekolah. saya tak penah kisah ngan result saya. yang saya tau saya mesti lulus. target saya hanya untuk naik form 6 masa tu. tak penah terpikir nak masuk U. yang saya tau saya mesti belajar lagi pas SPM. n belajar tu mesti aa kat form 6. yelah.. saya buat art bukan budak sains pun. bagus cam ner pun result saya mesti saya susah nak masuk U. sebab tu saya tak penah bermimpi nak masuk U pun.

Pagi2 lagi saya bangun. saya pi ambek result ngan 2 orang kawan (saya tak ingat sorang lagi kawan yang pegi ngan saya tu). tapi naik motor sendiri. saya ke sekolah naik bas sebenarnya. tapi pi kelas tambahan petang saya pi sendiri bawak motor. so ambek result pun saya tak penah mintak org hantar sebab ayah tau saya boleh pegi sendiri.

Sampai sekolah dalam kul 10.30 pagi. dari jauh saya tengok orang dah ramai. saya ngan kawan terus pi ke kantin (result SPM ambek di kantin sekolah). saya jumpa cikgu2 saya. cikgu zahari dari jauh dah panggil saya. katanya result saya ada padanya. kami terus datang pada dia. dia keluarkan result 2 orang kawan saya tu. alhamdulilah diorang lulus (saya tak ingat result kawan2 saya tu). last sekali baru dia keluarkan saya punya result. lepas tengok sekilas dia geleng2 kepala. saya tetiba je jadik cuak. pastu cikgu zahari cakap "saya tak sangka" sambil geleng2 kepala. tetiba hati saya sebak. "aku tak lulus" kata hati. dan2 tu gak saya nangis. huhu.. malu kalau ingat. saya dah nangis pun cikgu zahari still buat muka sedih. "konfem saya gagal" kata saya.

Dengan geleng kepala yang tak abeh2 tu cikgu zahari hulur slip result kat saya. saya terus ambek n tengok. alhamdulilah saya lulus dengan baik. saya gelak sambil air mata keluar. pastu marah2 cikgu saya. dia cakap ini yang dia nak n ni yang dia harapkan dari saya. dia sonok untuk saya. masa tu rasa di awang2. sonok giler tak tau nak cakap. saya antara 10 pelajar terbaik SPM tahun tu. tak sangka budak art macam saya bleh dapat result yang bagus. nak kata study tak der nya. sapa yang kenal saya tau saya mana reti study. tapi saya memang beri tumpuan kalau cikgu ajar. jangan nak ajak saya borak kalau cikgu ajar kat depan. mungkin sebab otak yang cepat tangkap ajaran cikgu tanpa study alhamdulilah saya lulus dengan baik.

Sampai arini saya ingat peristiwa saya nangis time ambek result tu. bagi saya tu aa antara kenangan paling manis dalam hidup saya n saya akan ingat sampai bila2. kata cikgu zahari, dia nak tengok air mata gembira kuar masa hari saya ambek result nanti, bukan air mata sedih. dan cikgu zahari betoi2 buat saya nangis gembira. TQ cikgu!

No comments:

Lilypie Next Birthday Ticker