Saturday, October 24

Potato Wedges Cyn

Tadi petang pi alamanda sat. balik2 cyn dah ada kat umah. masuk umah tetiba nampak ada sekantung kentang kat atas mesin basuh. ye mesin basuh. umah kitaorg mana der kabinet dapur bagai. buh je la mana sempat. jangan letak kat lantai udah le.

saya : beli kentang? kan kentang banyak lagi tu
cyn : a'ah, aku nak buat potato wedges untuk majlis makan2 malam ni.
saya : oo..
cyn : tapi resepi tak der.

Secepat kilat surf internet carik resepi. itu aa untungnya ada internet ni. semua benda bleh carik dalam tu. mak ayah je tak der. haha.. ye jumpa! senang je nak buatnya. nak resepi? nanti last saya kasi. kita abehkan citer dulu ek.

Lepas cakap kat cyn bahan2 yang diperlukan dia pun mula masak. saya sekali2 jenguk gak. first time ni minah ni masak yer2 depan saya. kalau tak tu asyik2 masak air, sup ngan megi je. haha.. teruja gak nak tengok ;p

Tengah tengok2 tv,

cyn : kak ija nah ko rasa. naper tak rasa cam kfc punya ek?

Hoh! ko ingat ko anak sedara kolenel kfc tu ke? haha.. sedap aa tu. buatan tangan sendiri memang cam tu. yang kfc punya tu dia dah awet. pastu ada aa rempah2 rahsianya yang dia buh dalam tu. sebab tu rasa dia lain sket.

Saya terus klik! klik! ambek gambar sambil cakap "aku buh dalam blog yer.." :)

Eh hampir lupa nak kasi resepi ek. ok kat bawah ni resepi nyer. cuba la. sodap!

bahan A
Kentang (ikut suka korang aa nak baper bijik kan)

bahan B
tepung gandum
serbuk lada hitam
serbuk lada putih
kunyit
garam
gula

1) kupas ubi kentang, basuh then potong2

2) rebus ubi separuh masak. tapi kalau masak pun ok. kang goreng kasi masak kulit je sebab dalam dah masak.

3) bancuh bahan B dengan air agak2 cam nak buat goreng pisang.

4) celupkan kentang dalam bancuhan tepung dan goreng. n siap!

No comments:

Lilypie Next Birthday Ticker