Wednesday, July 7

Zaman Dolu2

Saya tak ingat bila saya mula tengok tv kaler. tapi seingat saya masa sekolah rendah kami still tengok tv itam putih. dah la itam putih pakai bateri lagi. klasik tak klasik hehe.. tapi yang bestnya sebab tv kami pakai bateri then bleh tengok tv 24 hour. just pasangkan wayar kat bateri then tv boleh menyala. bukan cam org pakai tv kaler time tu. kena tunggu malam baru bleh tengok tv sebab siang elektrik tadek. masa sekolah rendah elektrik kami pakai generator je. bayar baper ringgit tah kat tuan punya generator then bleh aa dapat elektrik. tu pun malam je. siang generator rehat. tak pasang. siang2 tak der aa nak pakai alatan2 berelektrik. bila petang2 lepas sekolah agama berkumpul lah anak2 jiran saya kat umah saya untuk tengok tv.

Tapi dedulu apa sangat lah alatan elektriknya. semua pun pakai manual je. kukur kelapa pakai mata pengukur. mak saya beli je mata pengukur tu then dia buat sendiri je badannya. ada lagi sampai arini mak saya simpan. nak buat pusaka kot hehehe.. blender pun harus lah tadek. semua pakai lesung batu je. paling kuat pun pakai batu giling. selalu dekat2 raya aa mak pakai batu giling ni. selalu giling cili kunyit lengkuas semua untuk buat rendang. kalau nak blend yang kering tapi banyak2 pakai lesung kayu. mak selalu tumbuk beras or kacang hijau nak buat putu beras or putu kacang. gigih tu dedulu. antan* lesung tu dah aa berat. saya penah try. tumbuk tak sampai 10 kali dah lenguh2 tangan. cam ner aa mak saya bleh gigih menumbuk dedulu. tu tumbuk kacang or beras tu. masa dia bersawah dulu padi pun tumbuk pakai lesung kayu katanya. memang mak saya 'badang' huhu..

Apa lagi barang2 yang pakai letrik? dedulu bukan lah tak mampu kan nak beli semua2 tu tapi sebab tadek letrik so memang tak pakai la. dedulu masa tadek peti ais ayah beli ikan ngan sayur hari2. so fresh hari2 makan sayur n lauk. sekarang dah ada peti lauk dah seminggu pun selera gak makan hehehe.. nampak sangat sekarang lagi maleh kan. sekarang makin senang sebab ada letrik. dedulu tadek letrik pandai je plak tu idup. tak der aa susah mana pun.

Kalau tak kenal ni aa lebih kurang tv itam putih kami dedulu. kalau dah rosak bleh buat akuarium kan. siap ada penutup lagi kat skrin dia tu. tak nak guna just tarik pintu dia untuk tutup skrin dia. wahhh.. sangat nostakgik bila ingat hehehe..

Ni plak lesung tangan. tapi rasanya yang ni majoriti kenal kot sebab masih digunakan di kampung2 kalau nak tumbuk padi dalam kuantiti yang kecik. kalau banyak2 takdernya larat dah nak tumbuk pakai ni. sekarang org buang kulit padi pakai mesin je kan. mak saya punya dia still simpan. kadang2 kalau angin menumbuk dia sampai maka kuarlah lesung ni 'mengadap' tuannya hahaha..

Ni plak kukur kelapa. yang ni pun agak pupus dah. mak saya punya tadek aa cantek cam ni. biasa2 je. namanya wat badannya sendiri. nanti kalau balik kampung kalau ingat saya ambek gambar kukur kelapa mak saya. dedulu masa kitaorg budak2 selalu keluarkan kukur mak ni buat main. bleh buat main kuda2 ni hehe..

Batu giling. ada yang tak kenal? berat nak mampus badan dia. terhegeh2 nak mengangkatnya. mak saya punya dia dah buat tugu kat bawah pokok pisang dah hahaha.. dedulu kecik2 pijar2 tangan 'menolong' mak giling cili hahhaha.. budak2 ingat main je. tak dernya ingat nak nolong.

Yang paling last n klasik dapur minyak tanah. korang penah guna? haaa.. kitaorg penah guna dedulu. masukkan minyak tanah kat balang tepi dia tu then baru idupkan api untuk masak. sekarang w/pun tak pakai dah dapur minyak tanah ni kitaorg takder aa pakai dapur letrik. still pakai dapur gas lagi. rasa macam kaya sangat je pakai dapur letrik tu hahaha.. tapi dapur kayu saya tak penah rasa la. tu dah lama sangat. saya baru 30 tahun idup. tak sempat nak rasa dapur kayu.

W/pun saya bukan idup zaman2 jepun tapi penah tau guna semua alatan klasik ni. saya sonok sebab at least saya kenal la semua alatan2 tradisional ni. sekarang ni dah ada letrik semua pun senang. petik je semua bleh guna. selagi bleh senang nak senang. dulu masak air pakai cerek je. sekarang pakai kettle. petik je dalam 5 minit air masak. dulu sampai itam2 cerek masak air punya pasal. kalau nak raya lagi giler. nak masak banyak kan. masak pakai dapur minyak tanah bazir sebab masak lama dalam kuantiti yang banyak plak tu. so kita idup api kat luar umah, carik tungku batu bata then masak air. selamat air rasa asap hehehe..

Bersyukur betoi kita hidup zaman sekarang kan. padahal bukan lama pun gap antara zaman saya budak2 ngan sekarang. tapi teknologi makin berkembang. sekarang ni semua bergantung pada letrik. kelemahannya kalau tadek letrik semua benda lumpuh. nak masak pun dah tak pandai hehehe.. yelah masak nasik pakai rice cooker. tadek letrik cam ner mau masak nasik? masak air pakai kettle, tadek letrik cam ner mau masak air. cam ner mau gosok baju? cam ner mau tido? panas aircond tadek. cam ner mau mandi pepagi air sejuk. heater tak fungsi. cam ner mau men fb laptop tak bleh on bateri tadek huhu.. so LU PIKIRLAH SENDIRI.. ;p





*antan = penumbuk lesung kayu

gambar2 ehsan google. gigih saya menggoogle nak tunjuk gambar kat korang. TQ pakcik google :)

No comments:

Lilypie Next Birthday Ticker