Wednesday, July 11

KURUS

Petang ini saya hendak pergi berjoging dengan rakan satu office saya..sudah lama saya tak berjoging..paling latest masa kursus di INSTUN 2 bulan lepas rasanya..boleh ke lagi saya berlari..semua org bising saya sudah agak berisi sekarang ini..tapi saya suka..sekarang saya cukup takut untuk tidak makan mengikut waktu..takut berat badan saya turun..saya sudah jadik fobia dengan kurus..pelik betul..orang semua nak kurus tapi saya sibuk2 hendak menggemukkan badan..semasa saya balik ke kampung baru2 ini ramai yang salah sangka saya adalah adik saya (adik saya agak besar badannya dari saya) sudah besar sangat ke saya ini? tapi kalau dikira BMI berat badan dan ketinggian saya ideal..pedulikan kata orang..yang penting saya suka dengan badan saya sekarang ini dan saya sihat!

bercerita berkenaan kurus adik saya yang bongsu memiliki badan yang sangat kurus..dia tengah sibuk2 mencari petua untuk menggemukkan badan..untuk pengetahuan adik saya amat aktif bersukan semasa bersekolah dahulu..apabila menyambung belajar di IPT dia sudah tidak bersukan lagi..biasanya orang kalau dah berhenti sukan badan akan naik secara mendadak..tapi adik saya yang sorang itu masih maintain berat badannya..mungkin dia masih muda..saya dahulu masa berumur sepertinya pun memiliki berat badan yang sama..mungkin dengan pertambahan umur berat badannya akan meningkat..agaknya la..

tak salah berbadan kurus ataupun gemuk..yang penting kita sihat..betulkan..saya ada ramai kawan2 yang berbadan agak gemuk dari yang biasa..tapi semuanya sihat dan agak aktif..tidak ada maknanya kalau kurus jika tidak sihat..kadang2 saya kesian melihat perempuan yang gemuk tapi tak suka dengan badannya sendiri..sibuk2 mencari petua untuk menguruskan badan..dia patutnya bersyukur walaupun dia gemuk tapi dia sihat..tapi betul..manusia tidak pernah puas dengan apa yang dimilikinya..ada sahaja yang mahu diubahnya..perubahan harus berpada2..jangan kerana hendak kurus penyakit lain pula yang datang..

2 comments:

ud@cit said...

aku x nak kurus... tp aku nk kurangkan berat badan.... hahahahaha...... that my azam b4 this year end....

Mala said...

Alamak... ni la topik tak best ni. Aku ntah bila nak kurus. Org lain nak gumok plak..Doakan aku kurusla. :D

Lilypie Next Birthday Ticker