Friday, August 21

Berpuasa

Sebab esok dah nak puasa kan so arini kena aa citer pasal benda2 berkaitan puasa. baru aa feeling puasa lebih sket. haha.. nak citer apa ek? kita buat citer puasa dengan soalan aa kan baru best. kira Q & A la.

1. Bila saya mula puasa?
Tak ingat plak. tapi yang pasti sebelum sekolah saya dah mula puasa. dalam umur 5 ke 6 tahun cam tu dah belajar puasa. dan setahu saya saya tak penah puasa separuh hari. saya pun tak penah dengar term puasa separuh hari sebelum saya masuk sekolah. kalau dah namanya puasa mesti puasa sampai ke maghrib. bagus betoi!

2. Siapa ajar niat puasa?
Harus lah mak. sebab saya kan mula puasa sebelum sekolah. nak kata cikgu nampak no tipu kan. saya bukan cam budak sekarang umur 4 tahun dah pi sekolah. org kampung cam saya umur 6 tahun baru sekolah yer.

3. Bila mula puasa penuh sebulan?
Masa darjah 2. may be sebab saya memang jenis kurang makan kot. dulu saya sangat kurus yer sebab tak suka makan. so berpuasa bagi saya langsung tak der masalah sebab saya bukan suka makan pun. yang best masa darjah 3 ustaz cakap sapa puasa penuh dapat adiah. dalam hati dah agak saya mesti dapat sebab darjah 2 lagi saya dah puasa penuh. so tak der masalah untuk puasa penuh tahun tu plak. n seperti dijangkakan saya dapat adiah dari arwah ustaz mat (al-fatihah) sebab puasa penuh. yey! sonok giler.

4. Makanan kegemaran masa buka
Wajib makan nasik. lain2 tu sampingan je. kalau tak der pun tak per. saya bleh makan nasik lauk ikan bilis goreng ngan kicap je kalau dah tak der makanan sangat. makin berumur ni makin tak kisah nak makan mewah2 pun. dulu2 masa kecik2 memang aa lapar mata. tengok tu nak. tengok ni pun nak. la ni dah tak kisah. janji kenyang cukup. tapi kalau balik kampung saya wajib makan murtabak yang mak rohaya buat. mabeles!

5. Tabiat buruk waktu puasa
Saya tak bersahur. kalau bersahur kang pagi2 lagi perut saya dah bunyi2 lapo. saya gak tak bleh ulang makan. saya just makan masa buka je. pas buka bangun solat sampai tido memang langsung tak makan dah. paling2 pun minum air je. nak kata makan time sahur memang tak la coz saya memang tak kan bangun sahur.

6. Kenangan puasa
Solat terawih penuh sebulan adalah kenangan terindah saya. tetiba rindu nak terawih. malam ni reramai kita pi terawih ek. teringat masa sekolah2 dulu. payah betoi nak terawih. banyak setan kot. kadang2 dah elok2 solat kawan2 plak kacau. mengantuk memang masalah paling besar la. kadang2 kelakar plak bila ingat balik. naper aa dulu susah sangat nak solat. padahal bukan payah pun.

Kenangan bukak pose ngan family gak sonok. ni citer zaman sekolah2 rendah dulu la. bila naik sekolah menengah (form 1-3) saya dah duk asrama. kalau dapat bukak puasa ramai2 pun time hujung minggu je. bila form 4 saya ke sekolah harian biasa adik bongsu plak masuk asrama. so susah dah nak berkumpul bukak puasa ramai2 cam masa sekolah rendah dulu. sekarang lagi la susah. masing2 dah keje n duk jauh2 plak tu. kalau betoi2 nak berkumpul kena plan. tu pun sekali je sebulan dapat berkumpul bukak pose ramai2. paling2 pun sehari 2 sebelum raya je dapat buka sekali.

Jalan kaki balik umah dari sekolah time puasa pun kenangan yang susah saya nak lupakan. bayangkan dekat 25km kitaorg jalan kaki dari sekolah untuk balik umah. dah aa puasa. dalam pada berjalan2 tu dah set kat kepala sampai umah je nak bukak puasa. tapi alhamdulilah iman kuat lagi. terbongkang pun saya teruskan gak puasa dan sayaberjaya. naper jadik cam tu? masa tu saya duk asrama. zaman2 tu tepon umah belum ada. asrama saya cam bengong sket. suka2 hati je nak kasi balik umah hujung minggu. selalu cakap awal bleh aa inform awal kat ayah suh ambek. tapi kalau kasi balik tiba2 memang kitaorg kena menapak la. nak kasitau umah takder tepon lagi. gagah betoi kitaorg time tu. tapi bila ingat balik sonok w/pun seksa. hehe..

Dulu kecik2 penah gak hampir terpedaya ngan kawan2 bila tengok diorang makan. masa sekolah la yang paling mencabar keimanan. yelah kat sekolah kan. saya puasa. bebudak lain kebanyakkan tak. siap bawak bekal lagi kat sekolah. saya penah mintak kat mak nak bukak puasa jugak. mak cakap apa tau "tahun lepas ko bleh puasa penuh naper plak tahun ni tak tahan" huhu.. tak dapat gak. tapi alhamdulilah saya dapat berpuasa penuh dari darjah 2 sampai tingkatan 2. pastu penuh gak tapi ada 'time cuti'. kira penuh gak aa kan. time tak bleh tu bukan sengaja. :)

Itulah antara citer2 puasa saya. makin berumur ni makin sonok plak tunggu ketibaan ramadhan ni. tak tau naper. dulu kecik2 dengar je nak puasa rasa maleh sangat nak buat. tapi raya nak. hehe.. selamat berpuasa all!

No comments:

Lilypie Next Birthday Ticker