Thursday, August 27

Agar2 Marble Pulak Dah..

Arini teringin nak makan agar2 plak. ishh.. macam2 selera minah ni kan. hehe.. agar2 bleh buat sendiri ye tak? tak yah nak beli2. tapi masalahnya agar2 yang saya nak makan ni bukan agar2 biasa yang plain tu. saya nak makan agar2 marble. agar2 biasa tu memang aa pejam mata pun bleh buat. senang sangat. kalau cakap tak reti tu maleh namanya. haha..

Ni aa lebih kurang rupa agar2 yang menjadi idaman. saya tau kat pasar ramadan ada jual. tapi saya kan kalau bleh nak elak dari beli makanan kat pasar ramadan tahun ni. so how?

Buat sendiri? bleh nak buat tapi bab2 memukul telur dan mentega hingga kembang tu agak payah sket. maklum bulan puasa. letih ngan ngada lebih. hehe.. umah saya tak der mixer. kalau ada lama dah saya buat. tak der aa meroyan2 kat sini. oklah saya nak kasi resepi yang saya copy dari sini untuk korang. sapa2 rajin buat tu antar2 aa seketul dua kat saya ek. tq. haha.. belum apa2 dah tq gituu..

Bahan-bahan
4 sudu besar tepung kastad
½ cawan susu cair
125 gm mentega
6 gelas air
1 bungkus agar-agar
5 biji telur
1 mangkuk kecil gula
Sedikit serbuk koko

Cara Menyediakan
1. Masak agar-agar dengan 6 gelas air sehingga mendidih. Bila telah hancur masukkan gula.
2. Sementara menunggu gula hancur, boleh bancuhkan bahan-bahan untuk campuran agar-agar. Pukul telur dengan mentega sehingga kembang.
3. Setelah itu masukkan susu cair dan tepung kastad sedikit demi sedikit sambil dikacau hingga sebati. Setelah itu tuangkan adunan ke dalam agar-agar tadi kemudian kacaukan hingga rata.
4. Sesudah sebati dan kelihatan agak pekat bolehlah diangkat dan bahagikan adunan kepada 2 bahagian. Satu adunan dicampurkan dengan koko dan satu lagi tanpa warna.
5. Masukkan ke dalam acuan berselang-seli kemudian sejukkan.

SELAMAT MENCUBA!

No comments:

Lilypie Next Birthday Ticker