Thursday, August 20

Ramadhan Datang

Sedar tak sedar arini dah 29 saaban. arini gak ari org tengok anak bulan untuk tentukan puasa jatuh bila. puasa bleh jatuh esok or lusa. tapi mengikut kalender dan cara kiraan hisab menunjukkan puasa ari sabtu ni. apa2 pun kita tunggu aa pengumuman yang dibuat oleh penyimpan mohor besar raja2 malam ni. sejak saya belajar kat U ngan keje ni jarang sangat tengok pengumuman penyimpan mohor besar raja2 ni umum puasa. kalau raya memang tak penah miss sebab time tu dah ada kat kampung. tengok pengumuman ramai2 ngan family syiok. bleh jerit2 kalau esok raya. haha..

Dulu masa study mana der tv. kalau ada pun 1 kolej ada 1 tv je. 1 kolej yer. bukan 1 blok. tak kuasa aa plak nak berlari ke bilik tv untuk tengok pengumuman tu. jauh tu bilik tv ngan asrama saya. so untuk tahu apa result nya selalunya saya tepon mak or tanya kawan2 je. kalau diorang tipu saya mesti tertipu kan. tapi tak der aa. kawan2 ngan family saya tak penah plak tipu saya. hehe.. masa keje ni kadang2 tak der kat umah. yelah duk sendiri kan. kadang2 makan kat luar. kekadang2 pi soping sampai langsung tak ingat bila 29 saaban. teruk kan saya. sib baik tau puasa bila. kalau tak org puasa saya suka2 je makan. hehe..

Jap je masa berlalu kan. dalam masa lebih kurang sebulan lagi kita dah nak raya. persiapan raya? tak yah kot. saya bukan jenis beraya sangat. kuih bleh beli. beli 2 3 jenis cukup. dengan saya paling penting raya kena ada lemang ngan rendang je. kuih2 raya tak penting sangat. may be sebab kuih raya sekarang dah tak special cam dulu. yelah dulu kuih raya jumpa time raya je. la ni sepanjang musim ada jual kuih raya. lemang ngan rendang pun org jual sepanjang musim sekarang. sebab tu kalau tak raya saya seboleh2 avoid makan lemang ngan rendang. konon2 nak kekalkan specialnya untuk raya je.

Kita may be puasa esok or lusa. dikesempatan ni saya nak ucap selamat menyambut ramadhan pada semua kawan2 yang sudi singgah kat blog comey saya ni. saya gak mintak maaf kalau ada salah silap dan saya sedia memaafkan salah silap kawan2 saya jugak. sama2 aa kita bermaafan yer. semoga ramadhan ni akan memberi lebih keberkatan dari tahun2 sebelumnya. sama2 aa kita tingkat ibadat dan ambil peluang ni untuk tambahkan pahala masing2. amin..

No comments:

Lilypie Next Birthday Ticker