Thursday, March 25

Halal & Haram

Semua bahana aduan rakyat semalam. sekarang bleh kata tiap2 rabu suka no tgk aduan rakyat. tapi semalam tengok sket je. tgk yang pasal masalah longkang kat klang tu je. yang pasal halal haram kedai makan tu tak tgk. bleh kata tiap2 minggu citer pasal klang ni. tak pasal2 glamer MPK. minggu lepas ke bila tah saya tgk pasal parking OKU tu. pun kat klang gak. semalam pun pasal longkang kat klang gak. hehehe..

So tadi masa makan tengahari topic gosip adalah pasal halal haram. masa ni lah baru nak insap masing2 pun. kalau tak tu semua pun bedal. eh tapi saya tak. saya kalau was2 memang tak makan la. tahan je la perut. betoi.. dulu penah masa jalan2 kat low yat tu benti kat food court dia kat bawah tu. saya tgk semua yang niaga pun macam was2 je. so saya tahan je lah perut w/pun org lain gigih makan gak. tak per la. masing2 punya pandangan kan. saya dah was2. so saya tak nak aa makan. diorg caya ngan tempat tu so biar aa diorg makan hehe.. best gak sekali sekala bergosip ngan lelaki2 ni kan. namanya saya sorang pompuan kat sini kan. nak bergosip pun ngan laki je la. sib baik diorg tak buli saya. berani mau buli.. hahahaha..

Sebenarnya kalau citer pasal halal haram ni kalau dikaji betoi2 memang kita tak kan makan sebarang nya. kalau ikut betoi2 sumber dari mana makanan tu pun kita kena ambek tau. kalau sumber tu haram still haram. memang aa tak tau kan. tapi yang dah jadik darah daging tu tetap jejaskan tubuh badan kita. saya penah baca 1 citer pasal satu imam ni. belajar mengaji & menghafal tiap2 hari. alhamdulilah atinya terang. senang je dia hafaz ayat2 quran. sampailah 1 hari dia susah nak hafal. bila jumpa tok gurunya, tok gurunya cakap mungkin berpunca dari makanan. so dia balik umah tanya mak dia mana dapat semua lauk2 n sayur2. mak dia cakap tanam & ternak sendiri. tak beli pun. sembelih pun elok. tanam pakai baja yang elok so mustahil lah makanan tu yang buat ati dia gelapkan. tapi dia tak putus asa. dia pi siasat ayam dia plak. rupanya ayam tu masuk ke kebun org n makan tanaman2 jiran dia tu. tu kan dah kira mencuri w/pun ayam tu tak salah sebab dia ayam. tapi tgk, sebab sumber yang salah cam tu tak pasal2 susah imam tu nak menghafal quran. kita sekarang cam ner? Allahuakbar.. takut tak?

No comments:

Lilypie Next Birthday Ticker