Monday, July 30

Terluka

Ouch!! bukan jari saya yang luka. sudah terlalu lama jari saya tidak terluka kerana pisau. harapnya tidak akan terluka lagi sampai bila2. tetapi jari saya selalu terluka akibat kertas. aduh! masih terasa ngilunya luka terkena kertas. bukan terluka jari yang ingin saya ceritakan sebenarnya. saya ingin berkongsi cerita berkenaan salah satu lagi organ manusia yang boleh terluka tetapi tidak berdarah seperti jari iaitu hati. hati jika terluka lebih pedih dari terluka jari. rasanya semua orang pernah rasa terluka. bohong kalau ada orang mengatakan yang dia tidak pernah terluka atau membuatkan orang lain terluka. selama ini saya tidak pernah mempedulikan perasaan orang yang terluka. bagi saya jika orang itu terluka itu hal dia. tiada kaitan langsung dengan saya walaupun dia terluka akibat dari perbuatan saya. kejam kan saya. sebab itu agaknya orang menggelarkan saya seorang perempuan yang tiada perasaan.



sehinggalah pada minggu lepas, seseorang mengaku amat terluka dengan perbuatan saya apabila saya menyatakan padanya sangat kecil hati akibat tidak dijemput ke majlis perkahwinannya. katanya jika saya kecil hati akibat perkara itu (tidak dijemput ke majlis perkahwinannya) dia teramat lagi berkecil hati kerana saya menolak lamarannya mentah2 dan tanpa sebab setelah bertahun2 dia menunggu. saat itu baru saya tersedar. saya telah melukakan hatinya. saya rasa amat bersalah lagi2 apabila dia menyatakan dia tidak menjemput saya kerana dia terlalu sayangkan saya. maaf sahajalah yang boleh saya ucapkan padanya. saya sungguh tidak sangka perkara ini boleh terjadi sampai begini. beginilah jadinya jika kita mengambil mudah semua perkara dan langsung tidak mempedulikan hati dan perasaan orang lain.

Seperti saya doakan kawan2 lain saya juga doakan dia bahagia. saya sudah mempunyai seorang lagi anak saudara. saya sudah lupa namanya tapi rasanya aliff al-wafi. pasti secomel ayahnya kerana saya tidak kenal langsung ibunya. Selamat Pengantin Baru Bro.. :)

Friday, July 27

The Southernmost Tip Of The Mainland Asia Continent









Masih ingat cerita tentang janji bos saya hendak membawa kami semua ke Kukup? ye dia menunaikan janjinya. ini lah antara gambar2 yang agak menarik untuk saya kongsikan dengan anda semua. tempatnya agak menarik (bagi saya pemandangan laut semuanya sama). tidak tahu hendak menambah apa lagi. just hayatilah gambar2 ini. mungkin selepas ini akan ada yang mahu ke sana pula.

Wednesday, July 25

Hari Ini Dalam Sejarah

Sejarah apa yang tercipta hari ini? hari ini saya 'terbangun' lewat. ter tau bukan sengaja. tak sedar langsung. jam saya berbunyi tapi entah macam mana saya langsung tidak sedar. mungkin saya terlalu letih semalam. apa yang saya buat semalam? semalam pukul 5 saya dah balik dari office. lepas solat dan salin pakaian saya keluar balik. saya ke office semula. ada lagi kerja-kerja akhir berkenaan seminar yang tidak siap lagi. terpaksa siapkan semalam juga kerana bimbang tidak dapat menyiapkannya hari ini. oleh itu saya bertapa di pejabat sehingga pukul 7.30 malam. hajat di hati hendak keluar makan beramai-ramai tetapi tiba2 saya rasa begitu mengantuk semalam. saya ambil keputusan balik sahaja.

Sampai di rumah selepas mandi terasa segar semula. saya mula membasuh kain. melayan min melalui sms dan dalam masa yang sama saya memasak serta melipat kain. wah! banyak betul kerja saya semalam. mungkin itulah sebabnya saya agak letih semalam. saya terjaga pukul 7.15 pagi tadi. tapi saya masih cool dan masih bermalas-malasan lagi. pukul 7.30 tepat telah menghidupkan enjin kereta. cepatkan. yang saya skip hanya memakai toner. yang lain masih sama dengan seperti hari2 lain. tepat pukul 7.50 pagi saya telah terpacak di office. jika begini saya bolehlah bangun lewat lagi selepas ini.

saya rasa diri saya lain 4 5 hari ini. saya tak banyak bercakap. tak banyak bertanya. selalu nak marah. kenapa saya sendiri tak tau. saya terasa diri saya sentiasa penat dan letih. kadang2 saya rasa bersalah dengan kawan2 saya. saya jarang begini. saya tak suka orang tau masalah saya. biarlah orang tau saya gembira sahaja. tidak perlu tahu kesusahan dan masalah saya. tapi masalahnya sekarang saya tiada masalah. tetapi kenapa saya jadi begini? yang itu yang saya tidak boleh jawab. besar juga masalah ini kan. abaikan lah. 2 3 hari lagi nanti saya ok lah tu.

min muncul lagi dalam hidup saya. masih menantikan jawapan seperti tahun2 lepas. apa lagi yang patut saya katakan padanya. mungkin jawapan kita tiada jodoh lebih baik. sikap dia yang tidak mahu menerima jawapan saya itu selalu membuat saya marah dan perbualan selalu berakhir dengan pertengkaran. tetapi semalam dia terima jawapan itu walaupun katanya agak sedih. saya juga agak terkejut. dan dia katakan dia juga ada rahsia yang mahu dikongsikan dengan saya. apa ya? mungkin telah ada seseorang dihatinya. jika itu ceritanya sayalah orang yang paling gembira di dunia ini. saya rasa bersalah membuatkan dia menunggu tetapi saya tidak pernah minta dia menunggu saya.

Tuesday, July 24

bz dan blog pun bersawang..

sudah 5 hari saya tidak menulis di sini..mungkin terlalu sibuk atau buat2 sibuk..saya baru balik dari johor bharu..banyak cerita yang ingin saya kongsikan..tapi nanti la..saya bz sekarang ini..

Wednesday, July 18

Ringkasnya..

Hari ini saya tiada idea untuk menulis. so saya ringkas kan sahaja beberapa perkara yang bakal terjadi di dalam hidup saya dalam dua tiga hari ini.

1. Saya dapat almari baru semalam. almari lama saya sudah mahu roboh benar. terpaksa la saya membeli almari baru. almari baru saya berwarna krim. agak cantik la. hehe.. dan agak besar. terfikir juga bila mahu berpindah nanti bagaimana lah agaknya saya mahu mengangkatnya. kena angkat menggunakan lorilah nampaknya. kerana saya juga mempunyai sebuah katil kayu. bila agaknya saya akan berpindah? apabila berkahwin nanti agaknya. bila saya akan berkahwin? yang ini jawapannya entah la..

2. Saya akan pergi ke Johor Bharu hari Jumaat ini. exited? tak der dah kot coz baru pergi 1hb aritu untuk menghantar adik menyambung pengajiannya. bos saya janji nak bawa kami semua ke Kukup. yang ini saya exited coz tak pernah pergi. kita tunggu dan lihat samada bos saya tepati janjinya atau tidak..

3. 26hb 7 ini birthday bos saya ke 49 dan pada tarikh itu juga kami menganjurkan sebuah seminar di The Legend Hotel, Kuala Lumpur. bos saya menyambut birthdaynya dengan memberi ceramah..

4. Lagi sebulan handphone kesayangan saya akan berumur setahun. saya membelinya pada 23 Ogos 2006 lalu. kuat betul ingatan saya kan. saya mengingatinya kerana waktu itu semua orang cuti untuk menghadiri ujian untuk pegawai tadbir. saya juga dapat tetapi tidak pergi. hanya bercuti untuk berpoya2. kalau tidak saya akan tinggal seorang di office. berjalan2 bersama adik dan her best friend ijam. siapa yang pilih? tentulah saya. saya susah hendak menerima pilihan orang lain.

5. Pagi tadi Ju ada call. bertanyakan saya dan bob samada pergi atau tidak mesyuarat Kumpulan Pengurus Muda Jumaat ini. maaf la Ju. saya dan bob akan bertolak ke jb jumaat ini. kami tak dapat pergi ke mesyuarat itu. Kumpulan Pengurus Muda itu adalah kumpulan pegawai gred 41 dan 44 Jabatan saya.

6. Saya mahu pulang ke kampung 28hb ini. sedih kerana tidak dapat balik petang 27hb itu lagi kerana saya akan pulang seorang kali ini. adik saya sudah di jb. tidak ada kawan lagi jika mahu pulang selepas office. Emak saya bising jika saya balik seorang diri di waktu malam. untuk mengelakkan dia bising baiklah saya pulang pagi keesokan harinya.

Tuesday, July 17

I’m Sorry Goodbye

Sebelum bertemu denganmu hidupku bahagia
Semenjak bertemu denganmu ku makin bahagia
Semakin lama aku semakin tahu tentang engkau
Sedikit kecewa ternyata engkau tak baik

Pertama-tama semua manis yg engkau berikan
Membuat aku merasakan cinta sebenarnya
Semakin hari semakin terungkap yg sesungguhnya
Ku makin kecewa ternyata kau penuh dusta

Maafkan ku harus pergi
Ku tak suka dengan ini
Aku tak bodoh
Seperti kekasihmu yang lain

Terima kasih oh Tuhan
Kau tunjukkan siapa dia
Maaf kita putus
So thank you so much
I’m sorry, goodbye

Seribu cara kau membuaiku dengan puitis
Maybe kau lupa bahwa aku pun juga manusia
Yang punya mata, punya hati, dan perasaan
Maaf aku pergi dan takkan untukmu lagi

p/s : boleh menjadi lagu dan puisi hati saya sekarang

5 Perkara Tentang Saya

SEORANG YANG..

  1. Degil (sampai hari ni saya tak beli sarung tangan)
  2. Berkulit sensitif (nyamuk baru hinggap je dah merah2 badan saya)
  3. Mempunyai rambut yang lurus (mak saya kata macam dawai)
  4. Alah pada sejuk (nanti tangan saya biru)
  5. Sangat sayangkan haiwan esp. kucing
ADA YANG PANGGIL..
  1. Eija
  2. Kak Ija
  3. Akak
  4. Idah
  5. Hali

TEMPAT BELAJAR..

  1. SKSR
  2. SMKT
  3. SMPP
  4. SMJ
  5. UTM
TAK SUKA MAKAN..

  1. Roti
  2. Biskut
  3. Jagung
  4. Meegi
  5. Nangka

TAK SUKA MINUM..

  1. Susu
  2. Milo
  3. Teh Susu
  4. Holick (yang ini tak tak pernah rasa langsung)
  5. 100 Plus

WAJIB BAWA..

  1. Handphone
  2. Wallet
  3. Kunci (kereta & rumah)
  4. Compact powder
  5. Gloss

PALING SUKA..

  1. Semua benda berkaitan komputer & internet
  2. Makan benda2 berkuah cth. tom yam & sup..
  3. Tengok CSI
  4. Drive (jalan2 lah tu)
  5. Tidur

TAK SUKA..

  1. Menunggu
  2. Cerita bersiri
  3. Orang yang suka berpura2
  4. Bersukan (nanti kurus hehe..)
  5. Lampu isyarat

BILA DRIVE..

  1. Suka drive laju2
  2. Tak suka kasi signal
  3. Tak suka org drive slow tapi duk lorong kanan
  4. Suka dengar radio kuat2
  5. Tak suka brek

PALING SAYANG..

  1. Family
  2. Kawan2
  3. Cik Mie (kucing kat kampung)
  4. 'Abang' (Kucing kat rumah)
  5. Diri sendiri

YANG SAYA NAK TETAPI BELUM TERCAPAI..

  1. Pergi bercuti tanpa bekerja
  2. Berubah kepada yang lebih baik
  3. Mendapat kerja tetap
  4. Belajar mengaji
  5. Berkahwin

Monday, July 16

Me @ UNITEN


ME @ Residence Hotel UNITEN



saya dengan rakan2 di jambatan kat tasik Residence Hotel UNITEN.
Dari kanan iryd, saya, hajar dan bob. jalil tukang ambek gambar..




dari kaca mata seorang fotografer yang agak kurang profesional..hehe..




menyelit di tengah couple yang agak kurang sesuai..oh ya ini lah jalil..




saya mengambil gambar sendiri..ok jugak kan..boleh lah buat selalu..




girl2 Team GACOS..

Friday, July 13

Ringtones

Saya baru lepas meeting..actually bukan meeting la..ianya sebuah presentation..kononnya presentation untuk expert group pewujudan pakar strata..apa itu strata? tak payah la saya bercerita tentang itu..saya maleh hendak menerangkannya..tiada cerita menarik hari ini..dan saya tiada bahan untuk bercerita tetapi tidak tahu kenapa saya menulis di sini..

saya hendak berkongsi sesuatu tentang ringtones telefon saya..tajuknya Clap To This nyanyian Too Phat..ada sentimental value lagu ini..saya mula mendengarnya daripada kaset adik saya semasa dia masih belajar lagi..adik saya cukup meminati kumpulan rap ini..banyak juga lagu-lagu dari kumpulan ini yang agak menarik bagi saya..saya cukup sukakan lagu Alhamdulilah..bagi saya lagu itu unik..melodinya juga sedap didengar..saya bukanlah ahli muzik yang pandai menilai lagu2..cuma menilai dari pendengaran telinga sahaja.. yang menarik saya tak pernah tau apa maksud lagu ini kerana saya tidak pernah mengkaji liriknya sebelum ini..(lirik lagu ini saya baru jumpa hari ini) saya suka kerana melodinya..




paling menarik saya tidak pernah bertukar ringtones saya ini walaupun sudah 3 kali saya bertukar telefon..bermula dengan monofonik ke polifonik (betul ke ejaan saya ini) ke truetones sedaya upaya saya mencari lagu ini untuk dijadikan ringtones saya..oleh itu lagu ini sudah sebati dengan kehidupan saya..jika terdengar lagu ini di radio pun saya masih tercari2 telefon saya kerana menyangka telefon saya berbunyi..di mana-mana sahaja..jika terdengar lagu ini saya jadi kelam kabut mencari telefon saya..

lagu ini juga mengingatkan saya kepada seseorang..seorang sahabat baik (sahabat lagi ke sekarang?) dia cukup sukakan lagu ini..jika saya keluar dengannya lagu ini mesti diputarkan di dalam keretanya..cukup kerap..tetapi sehingga hari ini saya masih tidak faham dan tidak hafal langsung lagu ini..hanya melodinya sahaja yang 'menghantui' saya..bercerita tentang 'sahabat baik' saya ini dia telah 'meninggalkan' saya..untuk selamanya atau sementara tidak saya ketahui..kerana sampai hari ini saya tidak lagi berjumpa dengannya..jika dia pulang hanya panggilan telefon sahaja penghubung kami..lebih 10 kali membuat janji temu tetapi masih tidak berkesempatan berjumpa..akhirnya saya putus asa..biarlah takdir sahaja mempertemukan kami semula..ye saya rindukan dia..saya rindukan ketawanya..ketawa dia buat saya ceria..betul..kalau anda mendengar dia ketawa anda juga turut berasa ceria..dia ketawa dengan bersungguh-sungguh..

apabila telefon saya berbunyi ianya mengingatkan saya bahawa ada yang masih ingatkan saya kerana menalifon saya dan juga mengingatkan saya kepadanya. apalah khabar dia sekarang..ingatkah lagi dia kepada saya yang jauh ini..

Thursday, July 12

My 'Abang'


mesti semua orang tertanya-tanya siapa 'abang' yang saya maksudkan..apa kena mengena gambar kucing tu dengan 'abang' yang disebut-sebut. 'abang' is my cute cat. 'abang' adalah kucing belaan saya bersama 3 orang housemate di sebuah rumah sewa di sebuah negeri yang berdekatan dengan pusat pentadbiran kerajaan sekarang (Kajang-Putrajaya) iaitu rumah sewa saya bersama 3 orang housemate. haha..agak berbelit-belit bahasa saya itu..saya hanya penulis amatur..harap dapat maafkan saya jika tulisan saya buat anda semua agak pening..

mesti ramai yang pelik mengapa ada 2 ekor 'abang' di gambar tersebut..inilah yang saya nak ceritakan..di sebelah 'abang' adalah 'adik' (abang di sebelah kiri) tetapi adik telah hilang dari rumah pada hari raya cina lalu..saya cukup sedih dengan kehilangan 'adik' kerana 'adik' lebih cute dari 'abang'..haha..i'm sorry 'abang'. orang yang paling sedih dengan kehilangan 'abang' adalah 'mama'nya. dia ceritakan kepada saya seminggu lepas kehilangan 'adik' dia masih termimpi-mimpikan 'adik'. masih terasa 'adik' mengejutkannya untuk bangun solat subuh dan ke tempat kerja.. seperti kehilangan anak pula housemate saya sorang itu. saya katakan padanya itu baru hilang seekor 'adik' belum seorang anak..dia hanya ketawa..tapi apa yang dialami oleh 'mama' 'adik' juga saya rasakan..'adik' adalah seekor kucing yang cukup manja dan agak pandai 'mengambil hati'..'adik' juga berani..mudah mesra dengan orang yang baru dikenalinya tetapi kedua2 'abang' dan 'adik' cukup 'malu ' dengan lelaki..('abang' dan 'adik' sudah terlupa jantina agaknya kerana kedua2nya juga 'lelaki')

'auntie' amat marah dengan orang yang 'menculik' 'adik' dari jagaan kami..ini kerana semasa kehilangan 'adik' hanya 'auntie' seorang yang ada di rumah kerana saya dan 'mama' pulang ke kampung semasa cuti raya cina tersebut. siapa auntie? tadi saya sudah kenalkan siapa 'mama'..sekarang giliran 'auntie' pula..'auntie' adalah seorang lagi housemate saya..abang 'memanggilnya' auntie. siapa pula saya? saya adalah 'mak long'..saya suka orang memanggil saya mak long..ini mungkin kerana saya anak sulung..oleh itu saya lebih senang 'abang' 'memanggil' saya mak long..agak seronok kerana sudah mempunyai 'anak saudara' walaupun hanya seekor 'abang'.

habis satu taman 'mama' pusing untuk menjejaki 'adik'. tapi bayang 'adik' pun tidak kelihatan. ke mana 'adik' hilang? siapa lah yang agak b*d*h 'menculik' 'adik' itu..rasanya orang itu tidak pernah membela kucing sebelum ini. bagi orang yang biasa membela kucing mesti kenal dan tahu 'adik' adalah kucing belaan. mungkin kerana sifat 'adik' yang mudah mesra dengan orang membuatkan orang sukakannya dan dia 'diculik'.

'abang' ditatang bagai minyak yang penuh selepas kehilangan 'adik'..'mama' cukup takut dengan satu lagi kehilangan. 'abang' tidak boleh keluar rumah jika tiada apa-apa urusan di luar. 'mama' betul2 memantau pergerakan 'abang'. stress juga 'abang' waktu itu rasanya. semua benda yang hendak dibuat perlu 'dilaporkan' kepada 'mama'. tiap-tiap malam 'abang' hanya perlu duduk di rumah. no more 'merayap2' di tengah-tengah malam lagi. kalau saya jadi 'abang' mesti saya agak giler. lepas 5 bulan 'adik' hilang keadaan back to normal. 'abang' sudah boleh 'merayap2' di waktu malam seperti selalu. tapi 'mama', 'auntie' dan saya akan pastikan 'abang' perlu pulang sebelum kami bertiga masuk tidur. jika di panggil dari pintu abang tidak datang saya biasanya akan keluar ke jalan untuk memanggil 'abang' pulang. biasanya jika saya membuka pagar rumah sudah kelihatan dari jauh 'abang' berlari2 pulang dan terus melompat ke dukungan saya..manja betul..

gelagat abang di atas katil saya


satu perangai 'abang' yang paling disukainya adalah minta dukung apabila salah seorang dari kami baru lepas mandi..mungkin waktu itu kami wangi agaknya..kadang2 saya sudah lewat ke pejabat tapi 'abang' masih tidak mahu turun dari dukungan. penat 'memujuk' tetapi 'abang' buat tidak tahu sahaja. kadang2 saya terpaksa memaksanya turun untuk cepat2 bersiap untuk ke pejabat.

'abang' mempunyai ramai kawan dan dia suka membawa kawan-kawannya datang 'bertandang' ke rumah kami. pening kepala saya melihat berbagai2 jenis kawan 'abang' datang ke rumah. 'abang' juga amat 'murah hati'. kadang2 apabila kami memberikannya makanan 'abang' hanya memakannya separuh dan separuh lagi dijamunya untuk kawan2 nya itu. mungkin kerana 'abang' kesian melihat kawan2nya yang kebanyakannya kucing2 terbiar dan tidak seberuntung dirinya yang mempunyai tuan yang amat penyayang ini. 'abang' juga seekor kucing yang penakut..lagi2 dengan 'uncle' dan si putih. 'uncle' dan si putih adalah antara kucing2 yang agak besar terdapat di kawasan rumah kami. jika keduanya berada di dalam lingkungan rumah kami 'abang' tidak berani langsung untuk keluar rumah. hanya 'memerap' di dalam umah sehingga keduanya hilang dari pandangannya.

'abang' suka tidur di atas tempat yang empuk2..contoh yang paling senang adalah katil2 kami. paling biasa dengan 'mama'nya lah tetapi jika 'mama' tiada di rumah, katil saya lah menjadi mangsanya. yang paling menarik 'abang' tidak boleh tidur jika panas..jika 'abang' tidur di atas katil saya..saya perlu membuka tingkap ataupun membuka kipas..jika tidak 'abang' akan turun ke bawah untuk tidur di atas simen. saya kesiankannya jika tidur di atas simen oleh itu jika 'abang' sudah tidur dan saya mahu keluar sebentar saya perlu membuka kipas untuk membuatkannya selesa. memang bilik saya agak panas sedikit..tetapi katil saya tetap 'abang' suka. abang yang saya kenal juga kuat merajuk..pernah saya marahkannya kerana tidak mahu tidur di atas bantal yang saya sediakan untuknya (abang biasanya tidur di atas bantal di belakang saya waktu saya tidur) dia terus berlari keluar dan tidur di atas kerusi sofa! puas juga saya memujuknya..dia hanya buat tak tau dan terus menutup mata..(tidurlah kononnya).

itulah 'abang' yang sangat kami sayangi..macam2 perangai yang dibuatnya jika ada yang tidak kena dengannya. terlupa pula saya..'abang' sangat suka dengan ikan goreng..'abang' cukup pantang kalau lihat kami menggoreng ikan. 'abang' akan mengekori kami ke mana kami pergi sehinggalah 'abang' mendapat ikan tersebut. kadang2 'abang' sudah makan 2 kali tetapi jika ada ikan goreng dia masih bising hendakkannya. kami selalu mengejeknya perut buncit dan bakal meletup jika hendakkan ikan walaupun sudah makan 2 kali..'abang'..'abang'..

sekarang sudah 5 bulan 'adik' hilang. kadang2 masih teringat keletah 'adik' yang manja itu. 'mama' masih membanding2 'abang' dengan 'adik'. kami doakan 'adik' bahagia dengan hidupnya sekarang. dan kami doakan tuan baru adik menyayanginya seperti kami menyayanginya suatu masa dahulu.

Wednesday, July 11

KURUS

Petang ini saya hendak pergi berjoging dengan rakan satu office saya..sudah lama saya tak berjoging..paling latest masa kursus di INSTUN 2 bulan lepas rasanya..boleh ke lagi saya berlari..semua org bising saya sudah agak berisi sekarang ini..tapi saya suka..sekarang saya cukup takut untuk tidak makan mengikut waktu..takut berat badan saya turun..saya sudah jadik fobia dengan kurus..pelik betul..orang semua nak kurus tapi saya sibuk2 hendak menggemukkan badan..semasa saya balik ke kampung baru2 ini ramai yang salah sangka saya adalah adik saya (adik saya agak besar badannya dari saya) sudah besar sangat ke saya ini? tapi kalau dikira BMI berat badan dan ketinggian saya ideal..pedulikan kata orang..yang penting saya suka dengan badan saya sekarang ini dan saya sihat!

bercerita berkenaan kurus adik saya yang bongsu memiliki badan yang sangat kurus..dia tengah sibuk2 mencari petua untuk menggemukkan badan..untuk pengetahuan adik saya amat aktif bersukan semasa bersekolah dahulu..apabila menyambung belajar di IPT dia sudah tidak bersukan lagi..biasanya orang kalau dah berhenti sukan badan akan naik secara mendadak..tapi adik saya yang sorang itu masih maintain berat badannya..mungkin dia masih muda..saya dahulu masa berumur sepertinya pun memiliki berat badan yang sama..mungkin dengan pertambahan umur berat badannya akan meningkat..agaknya la..

tak salah berbadan kurus ataupun gemuk..yang penting kita sihat..betulkan..saya ada ramai kawan2 yang berbadan agak gemuk dari yang biasa..tapi semuanya sihat dan agak aktif..tidak ada maknanya kalau kurus jika tidak sihat..kadang2 saya kesian melihat perempuan yang gemuk tapi tak suka dengan badannya sendiri..sibuk2 mencari petua untuk menguruskan badan..dia patutnya bersyukur walaupun dia gemuk tapi dia sihat..tapi betul..manusia tidak pernah puas dengan apa yang dimilikinya..ada sahaja yang mahu diubahnya..perubahan harus berpada2..jangan kerana hendak kurus penyakit lain pula yang datang..

Tuesday, July 10

At 28 Years Old..

persoalan pertama pagi ini..apa ertinya kalau lelaki tu cakap sayang dan rindu pada kita berkali2? ada seorang kawan yang beri pendapat yang lelaki tu memang suka dengan kita..ada pulak yang beri pendapat hanya sebagai kawan..mulutnya memang dah sebati dengan perkataan sayang dan rindu..sebab semua orang boleh sebut perkataan sayang dan rindu tu..betul jugak..sebab saya sendiri selalu mengungkapkan perkataan tu pada ramai orang..even yang baru saya kenal.

apa nak cerita hari ni? oleh kerana tajuk blog saya ni ALL IN MY HEART so rasanya perlu saya ceritakan sedikit apa ada di dalam hati saya sekarang..malam tadi saya susah nak tido..saya sendiri tak tau kenapa..mungkin semalam agak panas..ramai yang tak tau saya cukup takut dengan kipas siling yang berpusing ligat..saya takut ianya jatuh di kepala saya..lawak kan..mana mungkin ianya boleh jatuh dengan begitu senang..tapi masa saya study di johor dulu pernah kejadian ini berlaku pada rakan sekelas saya..nasib baik la tidak terjadi apa2 padanya..kecut perut saya mendengarnya..lepas kejadian itu saya jadik semakin takut dengan kipas siling..saya sanggup tidur berpanas dari memutarkan kipas dengan lajunya..akibatnya saya susah nak bangun pagi tadi..jam sudah 3 kali berbunyi tapi saya masih di atas katil..nasib baik saya memang cepat bersiap (akibat tidak boleh memakai lipstick, maskara dan eye shadow) maka pagi tadi saya still orang yang pertama keluar dari umah untuk ke office..

bila difikir-fikirkan balik sebenarnya banyak benda pelik ada pada diri saya ini selain takut kepada kipas siling saya juga tidak makan biskut dan roti serta beberapa makanan ringan lain termasuklah meggi..itulah masalah terbesar saya jika duduk di asrama. orang lain boleh menyimpan bertin2 biskut serta berkotak2 meegi di dalam asramanya tetapi saya tidak boleh berbuat bergitu kerana saya tidak makan semua makanan2 tersebut. oleh itu jika kawan2 saya datang ke bilik saya..saya tidak boleh menghidangkan apa2 kepada kawan2 saya itu..hanya boleh hidangkan air kosong sahaja..

kalau dari dalam lubuk hati terlalu banyak benda yang saya hendak ceritakan..tapi banyak hati yang saya nak kena jaga..mungkin sampai masa yang sesuai nanti saya akan ceritakan sedikit demi sedikit..ramai yang pelik terlalu lama saya hidup keseorangan..5 tahun..tak sunyi ke? setakat hari ini hidup saya ok2 sahaja..kadang2 tu rasa sunyi jugak..tapi mungkin belum sampai masanya saya membuka hati saya..belum sampai seru kata org..tapi dua tiga bulan ini saya mula mendoakan jodoh saya..kenapa? entah la..mungkin juga sudah sampai seru atau mungkin saya rasa sudah sampai waktunya saya memikirkan berkenaan jodoh kerana umur yang sudah semakin meningkat..ibu saya berkahwin semasa dia berumur 27 tahun..tapi saya sudah berumur 28 tahun 6 bulan..lagi 6 bulan saya akan berumur 29 tahun..ya Tuhan..sudah hendak berumur 29 tahun saya..tapi bos saya katakan kepada saya yang dia berkahwin umur 30 tahun..so saya masih ada masa kurang 2 tahun untuk berkahwin andai hendak sama dengan bos saya..

terlalu banyak kebaikan datang kepada saya akhir2 ini..mungkin sebab doa saya atau kebetulan..dahulu lepas solat cepat2 hendak bangun sampai tak ingat hendak memohon sesuatu..sekarang saya hanya mengadu kepadaNya..susah nak mengharapkan kepada manusia..hanya mampu memberi pendapat..bukan mempertikaikan keupayaan kawan2 yang selama ini bersusah senang dengan saya tapi memberikan fakta yang lebih tepat..jangan salah faham..of course kawan2 la semangat saya selain family..khasnya untuk 3 kawan baik dan rapat saya..Ina, Mala dan Eda..Sayang U All..saya akan bercerita berkenaan kawan2 saya itu suatu masa nanti..pada saya diorang bertiga cukup unik..dioranglah kawan sejati saya..berkenaan cinta lama? cukup la..sudah terlalu lama..saya hanya doakan dia bahagia..

Jangan Tangisi Apa Yang Bukan Milikkmu

Dalam meniti liku-liku kehidupan ini, kita seringkali berasa kecewa. Kecewa kerana sesuatu yang terlepas dari genggaman tangan, keinginan yang tidak kesampaian, kenyataan yang tidak dapat diterima..dan akhirnya ia mengakibatkan sesuatu yang mengganggu jiwa dan perasaan.

Hidup ini ibarat sebuah belantara. Tempat kita mengejar segala keinginan dan sememangnya manusia diciptakan-Nya mempunyai kehendak dan keinginan. Namun, tidak semua yang kita inginkan akan tercapai, tidak setiap yang kita idamkan mampu menjadi realiti. Dan, bukan sesuatu yang mudah untuk menyedari dan menerima kenyataan bahawa apa yang bukan menjadi milik kita tidak perlu kita tangisi. Ramai orang yang tidak sedar bahawa hidup ini tidak punya satu hukum: mesti berjaya, mesti bahagia atau yang lainnya. Berapa ramai orang yang berjaya tetapi lupa bahawa segalanya adalah pemberian Allah yang Maha Pemurah sehingga kejayaan itu membuatnya sombong dan bertindak mengikut nasfsunya. Begitu juga kegagalan sering tidak dihadapi dengan tenang dan sabar sedangkan dimensi tauhid dari kegagalan adalah tidak tercapainya apa yang memang bukan hak kita.

Apa yang memang menjadi hak kita di dunia, pasti akan Allah tunaikan. Namun apa yang memang bukan milik kita, ia tidak akan mungkin kita miliki, walaupun ia mungkin telah menghampiri kita, walaupun kita telah bermati-matian mengusahakannya. Seorang mukmin tidak akan bersedih ketika ditimpa musibah, malapetaka, dan sebagainya. Tetapi dia bersyukur kepada Allah dan menjadikan musibah itu sebagai peringatan dari Allah terhadap dirinya. Oleh itu, bila seorang mukmin merasa sedih ketika ditimpa musibah, maka dia bukan mukmin sejati.

Seorang mukmin adalah selalu mengingat Allah dalam keadaan ditimpa penderitaan yang amat sangat sekalipun, baik dengan mengucapkan tasbih, takbir, istighfar, doa mahupun dengan membaca Al-Quran, sehingga membuat jiwanya bersih, bening, perasaannya tenang dan tenteram.

Kita lihat di sekeliling kita, kemudian cerminlah diri sendiri – andai kita tidak kenal siapa yang ada di dalam cermin itu, mulai hari ini ada baiknya kita mulakan mencari diri sendiri! Manusia yang mulia adalah yang menyedari dengan sepenuh hati bahawa dia hanyalah hamba, benar-benar hamba, dalam pengertian hamba yang sebenar-benarnya, baik secara teori mahupun praktikal. Dia hanya berfikir bagaimana memberikan yang terbaik bagi kehidupan ini, semata-mata mengharap cinta-Nya, keredhaan-Nya, dan lebih dari itu kerana dia mencintai Allah, terpesona kepada keindahan Maha Pencipta, mabuk kepayang dengan ‘kecantikan’ Maha Pemurah. Andai ternyata keinginannya tidak selari dengan keinginan Allah SWT, ternyata apa yang diharapkannya esok hari tidak menjadi nyata, malah yang terjadi adalah sesuatu yang sebaliknya, maka kita mesti tetap ikhlas!

Kita menerima semuanya dengan senyum yang mengembang, dengan redha yang tidak terhitung. Hidupnya hanya untuk-Nya. DIA-lah tujuan hidup, sebaik-baik tujuan hidup! Sedang yang lainnya adalah wasilah, alat, bekal, modal untuk mencapai keredhaan Allah SWT. Maka, jangan kau tangisi apa yang bukan milikmu! Kerana, ia memang bukan milikmu! Maka, bersihkan hatimu, ikhlaslah...redha dengan ketentuan-Nya. Kerana, kita ini adalah sebenar-benar hamba! Moga kita lebih kuat dan dekat kepada-Nya..InsyaAllah.

p/s : Ini bukan tulisan saya..saya copy dari satu artikel kat internet..just for info..:)

Monday, July 9

Hari Terbuka..



Gambar sekadar hiasan

ye! ari ni saya telah mempunyai sebuah blog sendiri. tetiba rasa nak buat blog lepas baca banyak blog2 orang lain. apa yang saya nak tulis ni. tadi macam banyak benda yang terpikir kat otak ni..saya memang macam gini..banyak idea tapi bila dah sampai depan PC tak tau nak tulih cam mana. oleh kerana ari ni ari pertama saya membuka blog ni..saya tak nak la tulis panjang2..lagi satu ada org tengah bersembang dengan saya sekarang..so tak dapat nak concentrate menulih kat sini..mungkin lain kali saya dapat menulih dengan lebih panjang lagi..

Monday, July 2

123456789