Tuesday, August 3

Buah-Buahan Tempatan

Sekarang kat pahang musim buah. eh kat pahang ke? may be kot. sebab kalau balik kampung saya just lalu kampung2 kat temerloh baru sampai kampung saya. so saya tau temerloh ngan jantut je lah musim buah. sebab sepanjang jalan banyak la gerai2 tepi jalan jual buah2 tempatan macam manggis, durian, langsat, duku, rambutan dan kadang2 ada pisang jugak huhu..

Rumah mak pun ada macam2 pokok buah. tapi yang buah kelapa je hoho.. itu berbuah sepanjang zaman katanya. rambutan ada lebih 10 pokok. org lain punya dah melambai2 dalam keadaan merah dan kuning. pokok rambutan mak saya masih melambai2 malas dengan warna hijau lagi. tak pasti samada putik or dah membesar tapi belum kuning or merah. maleh nak belek huhu..

Yang pelik rambutan org dah merah. rambutan kami hijau lagi. selalu sebelum puasa dia dah mula kuning. aritu saya intai dari tingkap dapur hijau je lagi. bayang2 kuning pun tadek lagi. agaknya dia mau masak time raya kot. oklah jugak. senang. kang raya tak yah idang biskut2 semua. takder maknanya. tak makan pun. so raya ni kita hidang rambutan je. senang. fresh pun fresh hahaha..

Pokok durian ada aa 4 5 batang. tapi sepanjang saya hidup hanya pernah berputik. tak sampai beso penumbuk dia dah gugur ke bumi hahaha.. tak tau naper liat sangat mau berbuah pokok durian mak saya tu. macam2 petua dah guna. tahun lepas makcik saya suh ikat tempurung kelapa kat batang pokok durian tu. ajaibnya tahun ni ada sebijik buah dia. ayah siap balut sebab sayang hahaha.. tak tau aa sampai bila hayatnya buah durian tunggal tu ;p

Buah langsat pun ada gak. dapat aa merasa makan buahnya. tapi tadek aa banyak. bak kata mak saya makan buah berebut dengan tupai. tak per aa. dah rezeki dia kan. berebut pun berebut la. kalau tak dapat makan kat pokok beli je. bukan susah sangat hoho..

Tapi w/pun umah saya tadek pokok manggis ngan pokok mata kucing tapi dapat gak makan dengan bermaharajalela sebab pokok jiran pokokku jua hahhaha.. yelah dah duduk sekampung kan. banyak2 pun bukan termakan. so kita kira kongsi2 la. ko makan aku punya. aku makan korang punya. cam tahun ni, rambutan jiran2 semua dah merah. tapi rambutan mak saya hijau lagi. sekarang makan aa rambutan diorang. kang rambutan diorg dah abeh rambutan mak saya plak merah so diorang plak makan rambutan kitaorg. gitulah hidup sekampung :)

No comments:

Lilypie Next Birthday Ticker