Wednesday, October 20

Kreatif

Jalan2 kat blog kak rahmah nampak dia citer pasal barang2 antik tetiba teringat pasal citer saya zaman2 sekolah dulu. lepas darjah 6 saya beriyer2 cakap kat ayah form 1 mau duk asrama. so ayah carik kan la sekolah asrama. lagipun masa tu kat kampung saya takder sekolah menengah pun lagi. kalau ada may be saya sekolah situ je kot. namanya sekolah asrama haruslah duk asrama kan.

Asrama sekolah harian biasa. zaman2 awal 90-an plak tu. apa je yang ada. memang daif betoi lah. tv takder. iron takder. tapi kena aa redha je. takder tv agak menyusahkan la. saya kan suka tengok tv. susahnya takder tv. surat kabo pun tak baca. so langsung lah jadik katak bawah tempurung.

Tapi iron takder masalah sangat pun pada saya. saya masa sekolah rendah pun mana gosok2 baju ni. angkat dari jemuran terus pakai je. takder nya nak gosok2. tapi paling saya ingat kreativiti senior2 saya yang suka gosok baju. diorg buat betoi2 cara konvensional. depan asrama kami adalah court tenis kot. tak ingat. yang pasti ada court la. so bila tengahari kan panas. so diorg ambek tin biskut yang besar tu then jemur tengah panas tu. tin biskut besar tak kenal? ala.. tin biskut yang selalu jual biskut timbang2 tu. selalu ada kat kedai. dedulu kami kan asrama kampung sket. supper ngan minum petang makan biskut je. dapat aa 2 3 keping sorang. jangan harap nak kuih2.

So bila tin biskut tu dah kosong diorg pi ambek kat dining hall then jemur tengah2 hari rembang tu. bila panas pegang ngan kain then bentang baju or kain yang digosok tu pastu tolak je tin tu kat atas baju. kretif tak kreatif senior2 saya dulu. abeh tu dah tadek iron. kalau baju kedut sangat terpaksa aa carik alternatif lain.

No comments:

Lilypie Next Birthday Ticker