Tuesday, September 9

Berjemaah Bersama Saudara Baru

Semalam pi buka puasa bersama2 saudara baru. cik amani ajak temankan dia ke sana. hajar pun ikut gak. dalam pukul 6 kitaorg pi JAWI putrajaya. sampai ceramah dah mula. so kitaorg masuk je lah. Ustaz rijal dari JAKIM bercerita tentang sejarah dan kelebihan ramadhan. seronok tengok ramai saudara2 baru dalam bilik tu. sejuk hati. rupanya ramai orang2 bukan islam tertarik pada islam. ada kurang 10 orang yang muda. lain2 semua dah berumur lingkungan 40++. alhamdulilah. Allah bukakan pintu hati mereka2 itu untuk memeluk agama yang mulia ni.

Habis ceramah ustaz rijal bacakan doa. pastu kitaorang berbuka puasa bersama2. makan bersila atas tikar. seronok plak. rasa macam makan kat umah orang kawen je. meriah! abeh makan dalam pukul 7.45 turun ke tingkat 2 untuk solat maghrib. sempat lah berjemaah. alhamdulilah ramai juga yang berjemaah. lelaki dan perempuan masing2 2 saf. pastu tunggu isyak. habis isyak terus berterawih serta witir. alhamdulilah. lengkaplah saya berpuasa semalam.

Ada 3 kali lagi program ihya ramadan dengan saudara baru ni. kalau di ajak lagi saya nak pergi lagi. di samping jadi peneman cik amani saya juga dapat menambah ilmu dengan dengar ceramah2 dari ustaz. Kagum tengok saudara2 baru ni yang dah boleh mengikuti semua suruhan Allah dengan baik. macam masa terawih diorang yang lebih bersemangat dari kita ni. tiada yang ponteng pun. ada yang sudah hafal doa2 yang biasa kita lafazkan. mudah-mudahan mereka akan menjadi muslim dan muslimat yang sempurna. insyallah..

No comments:

Lilypie Next Birthday Ticker