Saturday, September 12

Dairi Ramadhan Ke Dua Puluh Dua, Dua Ribu Sembilan

Cam diari ramadhan rafique plak kan. naper tetiba nak berdairi ramadan plak ni. sebab ni first time tahun ni saya berpuasa di rumah sendiri masa hujung minggu. seperti diketahui 2 minggu awal puasa saya kat kampung. minggu lepas plak saya ada meeting kat hotel. minggu ni je la baru dapat merasa puasa kat umah sendiri. minggu depan? minggu depan dah raya maa.. apa saya buat ek hujung minggu ni?

5.00 pagi
ZZZZZzzzZZ.. saya mana sahur la. so time2 ni saya tido lagi la. huhu..

6.30 pagi
Teng.. teng.. teng.. alarm bunyi. bangun2 solat subuh. siap solat kasi anak2 makan. bukak2 pintu bilik diorang dedua dah tunggu depan pintu. hehe.. pas kasi makan anak2 pi tutup pintu belakang then bukak pintu depan. bukak tv. then tgk sambil baring n ZZZzzZZz..

8.00 pagi
Terjaga dari tido. bangun pi tutup lampu dapur. tutup tv pastu sambung tido balik.

10.00 pagi
Terjaga sebab nak kencing. kejar2 pi toilet. sebelum tu sempat tgk mimi tengah tido sebelah saya. iskk.. org tido dia pun nak tido. kuar toilet dah tak ngantuk plak. ambek hp tepon adik. borak2 dalam 10 minit.

10.30 pagi
On laptop. tengok2 email, facebook, blog n newpaper.

11.30 pagi
Mandi

12.00 tghari
Kuar pi alamanda. orang ramai gilos. hajat nak beli 2 benda je. pencuci muka kat skin food n makanan anak2 kat carefour. sambil2 tu tercapai gak ubat nyamuk, timun, cili besar ngan serbuk kurma. nasib baik kaunter fast lane tak der org. so laju je saya bayar kuar alamanda.

2.00 ptg
Pi karnival jom beli barang raya @ putrajaya. saya sajer je pegi. alang2 dah kuar kan. kalau semata2 nak kuar pi situ memang tak pi la. cam floria aritu. konon2 yer2 nak pegi. tapi sebab just nak pegi ke situ tetiba rasa maleh w/pun sekangkang kera je dari umah. bagus tempat ni. barang2 yang dijual murah. kuih raya dia jual lagi murah dari yang ira jual. betoi! tapi sedap ke tak tu tak tau lah kan. yang penting ira punya kuih sedap! hehe.. tempat dia besar. berbumbung n berekon yer. so kalau bawak anak2 tu selesa aa sket. sejuk je cam dalam soping kompleks. barang2 pun murah2. pakaian ada, kasut ada, perhiasan ada, pinggan mangkuk ada, makanan ringan ada, makanan segera ada. kuih raya tak yah cakap la memang banyak. bleh kata semua barang2 untuk persiapan raya ada aa kat situ. siap jual perabot tu. sapa tak datang lagi bleh aa datang. esok ada lagi sampai pukul 9 malam yer.

3.30 ptg
Sampai umah. pas salin2 baju tepon mak nak tanya resepi wat daging kurma. borak2 ngan mak dalam 15 minit mak 'halau' suh saya masak. hehe.. opss.. santan lupa beli. salinan suar balik sarung tudung tengok cermin alamak cam org giler je. buruk beno rupanya. bantai aa labu. nak pi kedai je pun.

4.00 ptg
Solat zohor. lambatnya solat. pas solat bukak tv n rilek sat sementara tunggu asar. pas asar baru mula masak.

4.45 ptg
Mula memasak. potong2, cincang2, basuh2, tumis2 n done.

6.15 ptg
Pas tutup api kurma daging bukak tv n tengok sambil baring. ngantuk plak rasa. niat dalam ati sambil tepuk2 bantal. kalau tertido mintak terjaga kul 6.45 ptg. pastu ZzZZzz..

6.40 ptg
Terjaga. mata kelip2 tengok tv. mimi ngan jay mintak makan. kasi diorang makan then sambung masak sayur.

7.00 ptg
Tgk shin chan

7.17 ptg
Buka puasa.

8.00 mlm
Solat maghrib. pastu tengok berita sambil chatting ngan ina

8.30 mlm
Pi terawih

9.30 mlm
Balik terawih n terus ngadap laptop tak tau sampai kul baper lah ni..

Tu je lah diari ramadhan saya ari ni. esok punya tak yah citer la. esok punya memang kompem boring sebab saya dah niat nak melepek je kat umah. maleh nak kuar2 dah. bak kata adik kalau kuar nanti duit abeh. huhu..

No comments:

Lilypie Next Birthday Ticker