Monday, February 22

Kisah Ngeri Mimi

Citer sudah basi. tapi nak apdet gak. ekceli saya maleh mau blog kan citer ni. tapi dah tadek citer ni kan bantai je la. janji apdet ye tak. saya ni kalau tak blogkan citer tak der org tau citer saya agaknya. semua pun maleh mau citer ngan org. orang mana la sangat kan. saya mana ada kawan (baca : kawan pompuan) dah sekarang. kongsi2 citer ni ngan kawan pompuan gak best. ngan kawan laki mana syok. laki kan tak pandai gosip2 hahaha..

Citer pasal mimi. aritu cuti raya cina saya bawak dia balik kg. ye la duk umah sewa tu sapa plak nak kasi dia makan kan. kang saya balik 5 hari bukak pintu tgk2 dia kering dalam umah sapa susah. mak saya kata tak baik seksa binatang huhu..bising gak dia dalam kete. org first time nek kete kan. hehe.. tapi jap je dia bunyi. pastu dia duk rapat2 dengan cage then diam je sampai aa kampung. sampai kampung memula lepaskan dia. pastu kelam kabut dia lari n kelam kabut plak saya kejar so saya kurung dia dulu. bila dah agak2 cool down baru saya lepas dia.

Ptg tu saya ngan adik2 n ayah pi poya2 kat bandar jantut. tinggal aa mimi kat umah ngan mak saya. rupanya ptg tu la mula cerita ngerinya. org baru jumpa tempat baru kan. semua tempat pun nak jelajah. jelajah punya jelajah mimi sudah termakan racun tikus la. mak saya memang letak racun tikus merata2 kat umah tu. katanya banyak tikus. tu la ada kucing tak kasi dia duk dalam umah. dah tikus menari2 dalam umah ;p

Malam tu dia dah menggelupur dah. makan tak nak. minum tak nak. badan menggeletar. kaki belakang kebas kot. dah tak bleh nak jalan. air liur meleleh. sibuk menghempas2 badan dia. panas kot. saya dah risau giler. duk terpikir 1 je. kalau mimi tadek sapa mau teman saya kat umah sewa pasni. uwaaaa.. sedey! terus call wawa (my dr haiwan) tak angkat plak. pastu sms je. pun tak balas. saya dah bising2 cakap kat mak ngan ayah cam ner mau selamatkan mimi. kata ayah kalau org termakan racun kasi minum air kelapa. saya terus cakap kita carik air kelapa.

Malam2 buta (masa tu dekat kul 10pm) pi plak menyuluh bawah pokok kelapa carik buahnya, kupas then ambek airnya. nasib baik duk kampung. kalo kat bandar mana plak nak carik kelapa kan. iskk.. isk.. tapi kelapa tua je la. mana plak nak mengait kelapa muda memalam tu kan. maunya jatuh atas kepala kang huhu.. kasi mimi minum. memula tu cam ok. saya kasi dia minum pakai sudu. masuk 2 sudu je. pastu dia sudah cakar n gigit tangan ayah saya terus terlepas. berdarah2 tangan.

Tak lama pastu wawa call saya balik. dia cakap kena kasi mimi banyak minum air. kasi racun tu kuar dari buangan dia. cam ner mau kasi kalau dia sudah gigit n cakar. ayah saya dah tak berani mau pegang dah. saya sorang2 mana bleh nak buat. kata wawa balut dia ngan kain then cekak tengkuk dia. paksa dia minum gak. bertungkus lumus gak la balut dia. dah aa susah nak tangkap. duk bawah katil la. duk celah kolah la. abeh semua benda tunggang terbalik sebab nak tangkap dia.

Saya memang tawakal je. lantak aa nak gigit ke apa ke. masa kasi dia minum kali kedua tu 7 gigitan dia kasi saya. dalam giler dia gigit. tangan berdarah tak ingat2. meleleh2 darah kuar kat tangan saya. dah tak rasa sakit dah sebab memang pikir nak selamat kan mimi je dalam kepala saya. lantak aa nak jadik apa pun. wawa kata jangan curah air tu takut masuk dalam hidung. saya dah maleh nak pikir. memang saya curah je air kelapa tu dalam mulut dia. 2 kali saya buat. mintak maaf aa mimi. saya buat semata2 nak selamat kan mimi je huhu..

Pastu cam dah give up. saya kata dalam hati mungkin mimi nak mati kat kg kot. tak henti2 salahkan diri sendiri. kalau saya tak bawak mimi balik kg sure benda cam tu tak jadik. lastnya saya terus masuk tido. adik duk tegur2 pun saya buat tak tau je. nak nangis pun maleh. lantak aa nak jadik apa pun. saya dah try. tapi kalau dia mati gak saya redha je la.

Yang peliknya tido lena. huhu.. penat kot. siang tu drive dari putrajaya ke kampung. ptg kuar poya2 plak. malam duk bergusti ngan mimi nak kasi dia minum air. mana tak penat. kul 5.30am saya terjaga. terus teringat kat mimi. kuar balik nampak mak tengah bagi salam (mak saya solat) terus terkeluar dari mulut saya "mimi dah mati ke mak?" hehehe.. kata mak dia bangun pun memula ingat kat mimi gak. try carik tapi tak jumpa katanya. dalam hati saya cakap mimi dah mati.

Saya pi buang air then online sampai kul 6.30am. tetiba teringat. malam tadi masa saya lepaskan dia dari balutan tu dia lari bawah almari. terus kocoh2 intai bawah almari. saya nampak mimi! alhamdulilah. dia nampak cam dah ok. saya hulur air. tak der respon. saya ulur makanan dia. pun tadek respon. tapi dia dah nampak ok sket w/pun badan still mengeletar. saya terus online balik. ayah saya bangun pun duk tanya mana mimi. semua org kat umah tu care ngan mimi. terharu rasa. hehe..

Dalam kul 7.30am saya try tarik dia kuar. memula dia tak nak. saya buat slow2. sebab saya tau dia fobia lagi takut kena paksa cam malam tadi. saya tarik dia kuar sket2. alhamdulilah dia mau. saya dukung n peluk dia. dia diam je. panas badan dia. dia pandang je muka saya masa saya dukung dia tu. waaaa.. nak nangis je rasa. saya terus masukkan dia dalam cage. dia terus duduk n diam.

Saya try ambek ikan secubit... dia makan!!! waahhhh.. saya dah menjerit2 kat tepi cage tu sebab dia dah nak makan. then saya kasi air plak. dia tak nak. saya buang air lama tu then tukar baru n try kasi kat dia.. dia minum!!! uwaaaaaaaaaaa... rasa nak nangis je. banyak dia minum. lepas2 tu dia dah mula makan wiskes dia. tapi sket. tapi try suap plak satu2. alhamdulilah dia makan. makan dalam 10 ketul dia minum. makan lagi 10 ketul dia minum lagi. saya gembira tak ingat2. rasa nak menjerit je. sonok!!

Wawa msg duk tanya mimi cam ner. wawa pun sama risau cam saya. so saya kasi aa detail kat wawa. wawa cakap badan dia panas coz tindakbalas racun tu. oo eh.. ingatkan dia demam terkejut ;p wawa suh jugak kasi dia minum air kelapa muda. saya cakap kat ayah. dan2 tu dia pi kait kelapa muda. hehehe.. sayang kucing lebey nampak ;p tapi saya tak sampai ati nak paksa dia minum dah. so saya basahkan tengkuk dia je ngan air kelapa muda tu. wawa kata kasi turun suhu badan dia.

Sepagi gak la saya duk berteleku depan cage mimi tu. duk tgk dia. try suap makan bagai. tapi dia baring je. mak saya kata dia penat kena paksa malam tadi. hehe.. dah tengahari saya try kuarkan dia. dia mula jalan2 dalam umah. saya ikut je dia. langsung tak jadik keje duk bz menengok kan si mimi. haahaha..

Lepas mimi dah makin cool down tuan dia plak sakit. bisa giler gigitan mimi. saya kena 2 cakaran ngan 7 gigitan gigi taring dia tau. masa tu baru rasa sakit. sampai masa mandi nak gosok buih sabun kat badan pun rasa nak menjerit2 je. sakit gilo. tapi alhamdulilah lepas gi klinik saya dah ok. tapi kat tempat gigitan tu rasa gatal2 la. kalau picit2 ada aa rasa sakit sket2 lagi. tapi dah ok. dont worry huhu.. mimi plak? huh! lebih pada sihat dah sekarang ni. yang saya perasan dia makin kuat makan sekarang ni. pantang buh je makanan dalam pinggan dia sure abeh. tindakbalas racun tikus kah? hahahaha..

Mimi tido lena sebelah saya lepas sembuh dari sakit kat kg ;p

No comments:

Lilypie Next Birthday Ticker