Tuesday, December 16

Beraya Dalam Ujan

Sebelum balik lepas jenguk mak kat hospital semalam mak pesan suh masak apa2 yang patut untuk raya 8hb tu. adeh ni yang maleh ni. mak tak der saya kena jadik 'mak pengantin' untuk buat semua persiapan untuk masak2 untuk hari raya.

Esok 7hb pagi2 dah bangun. ayah suh ikut dia pi kedai nak beli barang2 kelengkapan raya. adik nak buat soto ngan rendang n lemang. so pi aa kedai beli bahan2nya. lepas beli balik terus mula masak. ujan jangan cakap aa. tak benti2 dari saya jejak kaki ke jerantut 6hb tu. macam biasa aa. namanya musim tengkujuh kan.

Sebagai mak pengantin saya telah mengatur kerja2 kepada adik2 ku. adik ke? haha.. sorang je. sorang lagi tengah2 wat keje yang tak seberapa tu tepon umah bunyi. dari jauh dah dia jerit "Yeye..Mak dah boleh kuar..!!" padahal tepon tak angkat pun lagi. cam tau2 je. lepas tu dia terus siap2 mandi pastu kul 10.00 pg terus cabut pi hospital ambek mak sebab dr dah kasi mak kuar dari hospital.

w/pun hospital just 1/2 jam je tapi kul 3.00 ptg baru adik saya sampai umah ngan mak. nampak gayanya persiapan masakan raya tahun ni air tangan saya aa semua. hehe.. persiapan raya ke? atas kuali lagi masing2 dah mula cedok dalam pinggan.

Pagi raya konon2 pas subuh nak tido balik aa. tapi tetiba jadik 'mak pengantin' balik. sampai org dah balik solat raya saya tak mandi pun lagi. asal nak mandi je ada je keje nak kena buat. lagi satu kan ujan. sejuk woo nak mandi.


Pastu mandi pakai baju raya mak terus ajak pi umah mak cik kat jengka. dalam ujan kitaorg berempat gerak ke jengka. ayah tak ikut coz dia bz menyembelih korban.


Inilah wajah anak2 sedara sepupu saya. ada 13 orang semunya. rasa cam nak runtuh umah opahnya diorang buat. saya ni cepat pening kalau tengok bebudak reramai ni. mula aa nak balik je rasa. hehe.. dalam kul 12.30 tghari kitaorg gerak balik.

No comments:

Lilypie Next Birthday Ticker