Saturday, May 9

Buah Leletup

Saya tak tau orang lain panggil buah ni buah apa. tapi saya panggil buat leletup or letup2. dulu masa kecik2 sangat suka makan buah ni. abeh segala semak kitaorg masuk semata2 nak carik buah ni. isi dia cam bijik selasih. ala.. yang selalu orang letak dalam laicikang tu. bijik2 n melekat2. cam telur katak pun ada. haha.. rasa dia manis. beberapa hari ni saya tgk buah leletup ni dah masak. lupa nak kasitau, pokok ni ada tumbuh kat depan umah saya. dia dah lilit abeh dah pokok bunga kat depan umah saya ni. nampak pokok bunga tu dah macam pokok leletup dah. hehe..

Ni aa pokok bunga yang kesian tu. dah tak rupa pokok bunga dah. dah rupa pokok leletup je. penuh dahan dia pokok leletup tu dah konker. hehe..

Tgk tu penuh buah dia. masak plak tu. tinggi tapi. sebab tinggi banyak buah2 dia yang masak jatuh kat bawah. kuning je bawah pokok dia. saya bleh ambek yang rendah2 je. sedap la. lama tak makan. teringat zaman2 muda2 dulu haha..

3 comments:

elcynthia 엘신티아 said...

aa... kite pun nak la.. dah lama tak nampak buah ni. dulu-dulu (masa muda) kalau main masak-masak, ini adalah bahan utama.. hehehe

crisda79 said...

wat per nak masak lagi. kan buah tu dah masak. hehe..

ilahjy said...

"Fisalin dan Withanolid bersifat sitotoksik pada beberapa sel kanker dan mampu menghambat pertumbuhan sel kanker payudara, paru-paru, dan kanker darah," kata mahasiswa Fakultas Farmasi UGM Yogyakarta, Amelilinda Monikawati, Selasa (7/12/2010).

salam kak amek petikan inidlm blog dr indonesia.. nama sana ialah buah CIPLUKAN.. harap2 buah yg sama..

http://wajahayu.blogspot.com/

cuba buka betul ke idak buah yg sama... kalu betol nanti jadi harga b uah yg kita dok makan masa main2 masa kecik2 dulu di kampung..

Lilypie Next Birthday Ticker