Tuesday, May 19

Habit Membaca

Tetiba lepas baca artikel kat mastika sat tadi nak buat entry pasal mastika plak. not mastika sebenarnya tapi entry membaca. kalau orang2 yang kenal ngan saya tau sangat yang saya sangat suka membaca. saya pun tak tau saya dapat kat mana tabiat ni. hehe.. yang saya tau saya mula suka membaca dari sekolah rendah lagi. muka ni lah yang selalu kena marah ngan pustakawan sebab selalu pulang buku library lambat. sampai kak pustakawan tu dah kenal dah. asal pulang lambat tu saya lah tu. ingat lagi nama kakak tu khazamizan. nama dia unik sket. sebab tu saya ingat. hehe..

Dulu masa kecik2 n sekolah2 mana aa nak ada duit nak langgan2 majalah or beli novel kan. paling2 pun pinjam je buku kat library sekolah lah. sampai selalu kena marah sebab pulang lambat. hehe.. so apa buku yang ada kat umah itu lah yang saya khatam. sampai buku peneroka tu pun tetiap bulan saya baca. kadang2 sampai 2 3 kali khatam. yang pelik nya buka pelajaran tak nak plak khatam 2 3 kali cam tu. kemain liat lagi nak mengabehkan. haha..masuk form 1 dah duk asrama ada aa duit kat tangan sket kan. kadang2 ada aa beli majalah2. selalu majalah hiburan aa. paling tak pun beli surat kabo.

Sebab sangat suka membaca masa spm kesusasteraan melayu saya dapat A1. haha.. bangga saya tau. dah aa masa batch saya tu saya sorang je dapat A1 sastera. ni semua sebab membaca la. untuk korang yang tak tau belajar sastera ni ada 5 buku teks utama. selalu 3 4 tahun dia akan tukar2 buku teks dia. masa saya yang saya ingat ada buku kepala nan sebatang (himpunan cerpen), novel mereka yang tertewas, pastu 1 buku puisi, 1 lagi buku sastera lama. ala.. yang ayat2 arakian bagai tu n satu lagi lupa plak. sebab suka membaca w/pun buku pelajaran tapi sebab buku citer pagi sebelum nak pi exam tu saya khatam kelima2 buku tu. pegi exam otak fresh je. apa lagi laju je aa tangan menjawab. kuar2 result A1. bangga2..

Pastu bila dah ke ipt ngan loan yang sikit tu gagah gak beli novel n majalah. tapi tak selalu aa. maklum a study lagi. selalu je pinjam majalah2 n novel2 member. kongsi2 baca. kalau dia dah beli yang tu saya plak beli yang ni. kang bleh tukar2 baca. zaman ipt dulu tak ramai sangat kawan yang suka baca. yang paling saya ingat adalah pn monie. minah tu umah dia dah jadik library. penuh ngan novel2. ngan dia aa saya selalu pinjam novel.

Di ipt aa saya kenal mastika ni. masa saya kenal tu mastika baru naik dari hampir2 pupus. ye kalau korang ikuti pekembangan mastika ni tau aa cam ner mastika survive kehidupan dia.mastika zaman tu selalu ada citer2 hantu n ghaib ni. ada sorang roomate saya ni selalu marah saya baca majalah ni. kata dia majalah ni menakutkan. haha.. tetiba teringat kat mean. kat mana aa dia sekarang ni. pas abeh study terus ilang. masa zaman2 study kat ipt dulu bleh kata selalu gak beli mastika ni. tapi ada gak yang terskip. maklum aa study kan. bukan selalu ada duit w/pun untuk rm3.00 sebulan. rm3 tu bleh sekali makan tau. hehe..

Sampai arini saya still simpan koleksi2 mastika yang saya sempat beli masa zaman2 study dulu. kalau balik kampung selalu aa baca semula. ye! kan saya cakap saya suka membaca n khatam novel n majalah2 tu berulang2 kali. n saya still buat tabiat tu sampai arini. lagi2 untuk majalah2 n novel2 yang best.

Arini bila dah keje mastika dah jadik sebahagian dari kehidupan saya. tetiap bulan wajib beli. tapi saya tak langgan la. maleh aa nak langgan. kalau beli sendiri senang. nak beli je. tapi yang tak best nyer kalau terlupa la. sedar2 dah lewat n carik2 kat kedai dah abeh. pastu mula aa hidup tak senang. gigih ke sana sini carik gak. alhamdulilah setakat ni saya tak penah miss satu pun keluaran sejak mula keje. betoi! kadang2 tu tak der aa saya baca on the spot pun. tapi bila 13hb cam tu wajib mula carik dah. sekarang dah jadik habit. saya selalu beli kat kedai runcit kat cafe kat opis. sampai angkel tu dah kenal saya. sampai kat kedai dia saya senyum kat dia n hulur duit dia tau dah saya nak beli apa. hehe..

Sonok membaca ni korang. saya pelik tgk orang susah nak membaca. jangan nak kata buku pelajaran aa. yang tu saya pun maleh. haha.. majalah2 hiburan ke baca aa. membaca tu menajamkan otak tau. untuk ibu bapa kalau anak2 mula nak baca tu jangan halang. tak kisah aa dia baca apa pun. selalu memang aa akan berminat pada majalah2 hiburan or kartun2. tak per. janji membaca. sebab dari situ aa dia akan mula minat membaca benda lain bila dia dah mula berfikir nanti. saya cakap sebab saya dulu pun cam tu. mak selalu marah saya suka sangat baca buku2 yang tah apa2. buku pelajaran tak moh baca. tapi bila mak tgk saya n adik2 (adik2 saya pun hantu buku) berkembang dengan mula membaca benda2 mengarut tu mak mula paham. minat kena pupuk. tak kisah dengan apa cara pun. nanti bila dah pandai berfikir kita akan tahu sendiri kebaikannya. wah nasihat gitu. pengalaman2..:)

p/s : baca blog saya ni pun bleh menajamkan otak tau. so rajin2 aa membaca blog saya yer.. hehe..

No comments:

Lilypie Next Birthday Ticker