Saturday, May 9

I LOVE U MAK..!!

Esok hari ibu. seriously saya tak penah sambut pun hari ibu. jangan kata hari ibu, hari bapa, hari jadik semua saya memang tak penah sambut. tak penah maksudnya saya tak penah mengadakan apa2 majlis. kalau ada pun dulu zaman2 study kawan2 raikan birthday n ni dah keje opismate raikan. tu je. kadang2 tu ari ibu pun saya tak ingat. semalam tanya cyn ari ibu bila. dia cakap ari ahad pertama bulan mei. dia cakap minggu lepas. hehe.. lagi teruk minah tu.

My Beloved Mum

Saya nak citer apa ek? hari ibu kan. mesti aa kena citer pasal ibu. ibu saya nama dia pn zainab bt untak. asal orang perak. tapi dah lebih 30 tahun duk kat pahang sebab ayah saya peneroka kat pahang. so kira dah jadik orang pahang aa kan. mak saya garang. ye. semua anak2 jiran pun setuju ngan saya. kalau mak saya jerit memula ramai org abeh mak jerit je semua ilang. hehe.. anak2 jiran takut ngan mak termasuk aa kitaorg adik beradik. dulu masa kecik selalu rasa marah ngan mak sebab sangat garang. tapi bila dah besar ni saya sedar sebab mak garang aa saya jadik org. kalau tak sure saya jadik kucing. haha.. tak der aa. kalau tak sure saya tak dapat kejayaan cam ni.

Mak saya sangat ambek berat ngan pelajaran kitaorg adik beradik. kata mak "aku tak der harta, pelajaran ni je lah yang akan tolong korang nanti". saya ingat pesan mak tu sampai arini. balik sekolah mak tengok buku2 sekolah saya. tgk apa sayer belajar. tapi saya sangat maleh belajo. saya pun tak tau naper. saya belajo semata dalam kelas. mungkin sebab otak saya agak cergas sebab tu saya dikategorikan pelajar pandai. sekarang saya terpikir kalau aa dulu saya rajin belajo kan sure saya dah belajo kat obersea dah. ada phd ke kan. hehe..

Ni citer pasal saya ke pasal mak saya ni. hehe.. saya kecik2 dulu mengaji ngan mak je. mak yang kenalkan saya ngan huruf jawi. saya tak penah rasa pi mengaji kat umah orang sebab sampai khatam mak yang ajar mengaji. dulu kalau tgk dalam tv saya selalu rasa nak pi belajo ngaji ramai2 kat umah ustaz malam2 macam dalam tv tu. macam best je kan. tapi sebenarnya saya sangat beruntung. tak payah susah2 nak ngaji umah org sebab mak sendiri mengajar saya ngaji.

Mak gak pandai masak. memang air tangan mak superb. saya ni yang dah boleh kira pandai masak ni still tak bleh nak tanding mak masak. tak payah masak yang susah2 la. masak mee goreng pun saya tak bleh challenge mak. tiap kali nak masak mee goreng saya tetapkan dalam ati nak masak cam mak masak. tapi bila jadik. aiks! pesal tak rasa cam mak masak pun. frust betoi. hehe.. sama gak cam masak patin masak tempoyak. adoi air tangan mak memang best. saya dah puluh2 kali masak patin masak tempoyak tapi rasa mesti tak sama ngan mak masak. awat ek? huhu..

Mak saya pandai menjahit tau. cakap je baju apa mesti dia bleh buat. yang selalu menyusahkan mak adalah adik yang bongsu cik dee. haha.. minah ni suka sangat buat baju pelik2. yang jadi mangsa menjahitnya mak la. macam2 baju pelik2 dia nak buat. yang peliknya bila mak jahit jadik plak tu. hehe.. sebab mak pandai jahit ilmu tu dah mengalir plak kat saya. ye saya pandai menjahit baju kurung tau. tapi sekarang dah jarang sangat menjahit. sebab dah tak duk umah. kat umah sewa ni tak der mesin jahit. mak dah banyak kali bising suh saya beli mesin jahit ni. nanti aa. saya nak beli gak ni. nanti saya bleh jahit baju sendiri je kat umah.

Mak saya suka bercerita. itu saya ingat sampai arini. masa kecik2 mak selalu bercerita kisah2 tauladan semua kat saya. sejak kitaorg belum sekolah kadang2 tetiap petang mak bercerita kat kitaorg adik beradik. sampai la saya masuk sekolah. bila masuk sekolah baca buku2 dalam library jumpa semula cerita2 yang mak penah citer kat saya sebelum saya sekolah lagi. maknanya citer2 dalam buku citer tu saya dah dengar dari mak sebelum saya baca. sampai arini mak still suka bercerita. lepas kitaorg mak sambung bercerita kat akim. kat mamat n mungkin pasni kat ain plak. bebudak ni anak2 jiran yang sangat rapat ngan mak ngan family kitaorg. saya ingat lagi akim sampai bleh bercerita cerita yang mak ceritakan kat dia masa dia kecik2 dulu kat kitaorg. sebab selalu sangat mak becerita ngan budak2 tu.

Banyak lagi kalau nak citer pasal mak saya. ye saya sayang mak saya sebab mak saya superb! huuu..rasa nak nangis plak. so dikesempatan ni saya nak ucap SELAMAT HARI IBU untuk pn ZAINAB BT. UNTAK. semoga mak dipanjangkan umur dalam keimanan dan bahagia selalu di samping ayah n anak2 dara mak ni. muahhhh.. I LOVE U MAK!

No comments:

Lilypie Next Birthday Ticker