Tuesday, March 24

Meluahkan Rasa

Tadi petang pas opis pi opis research jap. nak pi makan laksa ngan nora n jalil. pas solat semua kitaorg pi makan kat gerai tepi uniten tu. macam biasa makan laksa la. jalil tak moh makan laksa coz resdung. so dia makan mee kari je. saya ngan nora makan laksa. saya cam biasa aa mana cukup semangkuk kalau makan laksa kat situ. saya makan separuh mangkuk lagi. separuh lagi kasi jalil. may be kakak tu dah buh dadah kot dalam laksa tu. sebab tu ketagih haha.. tak baiknya kan.. haha..

Balik tu pas tengok spa Q n solat maghrib pi mydin sat. beli barang2 keperluan harian. padahal gaji esok ni. gigih gak beli arini coz maleh nak berebut esok. esok konfem ramai giler org. maklum aa gaji. putrajaya ni baper kerat je org tak keje gov. majoriti gov. so semua aa gaji serentak. time tu aa semua nak serbu shopping kompleks. so untuk keselamatan diri saya suka soping sehari sebelum gaji. tah naper. dah biasa gitu. rimas aa ramai2 ni.

Time bayar saya asing2 kan barang2 untuk bayar. yang kering ngan yang kering semua. sabun2 sama sabun2. tetiba nora cakap,

Nora : rajinnya asingkan barang2 tu
Saya : aku penah keje cashier. aku tau cam ner org keje cashier keje.

Tetiba adik cashier tu mencelah

cashier : akak penah keje sini?
saya : eh tak, akak penah keje klcc dulu. akak tau keje cashier ni cam ner. akak penah jadik cashier 2 bulan. penat! paling penat kena berdiri la.
cashier : tu aa kak, orang yang penah jadik cashier je tau cam ner kan
saya : a'ah akak jadik cashier 2 bulan pun rasa nak pengsan dah. orang tak bleh salahkan cashier kalau dia tak senyum. coz jadik cashier penat!
cashier : tu lah kak, kadang2 customer ni tak paham kan. banyak je komennya. lagilah kat sini keje pagi sampai malam.
saya : takder shift ke?
cashier : mana ada kak, sini masuk 8.30 balik kul 10.00 malam.
saya : eh naper cam tu, lagi aa penat, akak dulu masuk pagi kul 3 dah balik pun penat. ni lagi aa masuk pagi balik mlm.
cashier : sini tak cukup orang la kak.

Panjang plak kitaorg borak. sib baik adik tu borak sambil wat keje. so orang tak bleh marah. laju je tangan dia scan n packing barang sama ngan mulut dia bercakap. Haa.. sapa nak wat part time kat mydin putrajaya bleh aa datang. mesti banyak kosong. tapi kalau nak jadik cashier kena tahan mental ngan fizikal la. mental sebab kena marah ngan bos or paling tak customer. fizikal berdiri aa. selagi ada customer nak bayar selagi tu aa ko tak bleh duduk. bleh cramp kaki. tangan pun kena laju gak packing ngan scan. kalau lambat kang kena marah. penat giler. kalau duit shot or ilang dalam simpanan cashier gak bertanggungjawab. cukup bulan potong gaji. korang rasa tak tension ke? dah aa penat keje. alih2 cukup bulan gaji kena tolak. huu.. sedey2

So kawan2 kadang2 kita kena consider gak kalau cashier tu agak lambat wat keje. may be dia memang budak baru. or dia dah penat giler. bayangkan kalau masuk kul 8.30 abeh keje kul 10 malam. dengan keje mostly kena berdiri, penat woo.. tak der maknanya dia nak lambat2 buat keje. sebab kalau cepat siap, cepat abeh customer dia bleh rilek. bleh duk kat kusi lepas berdiri dengan lamanya. teremo plak kan. cam kata adik cashier tu tadi, orang yang penah keje cashier je paham cam ner jadik cashier yang sebenarnya.

1 comment:

izman said...

aku faham walaupun aku tak pernah jadi cashier.

kerja memang penat, apatah lagi kalau berdiri dan banyak pergerakan.

Lilypie Next Birthday Ticker